onsdag 26 juli 2017

Skanska - en kortare värdeanalys

Flera grannar i bloggosfären talade sig varma för att köpa fler aktier i Skanska "på dippen" efter senaste rapporten. Sådana aktiviteter är ju som bekant alldeles för upphetsande för en annan, men jag tänkte att jag nog skulle ta mig en titt på det gamla cementgjuteriet från Skåne trots allt. Sagt och gjort, nedan följer en kortare värdeanalys a la Egon.



1) Bolagets verksamhet och sektor

Man bygger, projekterar osv. Bland annat i Kalmar - bara en sån sak!

Resultat: OK (grön)

2) Makro- och/eller mega trender

Räntorna är låga, något som naturligtvis påverkar bostadspriser och annat. Att jag som lekman ska kunna komma fram till något revolutionerande om räntornas utveckling samt hur detta påverkar Skanska och dess aktiekurs, finner jag ligger strax utanför mina begränsningar.

Mer intressant är då ägarbilden där största ägarna är Industrivärden och Lundbergs, vilka båda redan finns i min portfölj. Den tredje största ägaren är de anställda via incitamentsprogram. Tillsammans utgör dessa tre nästa 40% av rösterna och strax under 20% av kapitalet. För egen del borde jag ta mig en titt på hur stor del av mina redan existerande investeringar i Industrivärden och Lundbergs de facto utgör en investering i Skanska allaredan och därmed komma till ett slags slutsats kring eventuellt köp för egen del. Detta får väl ses som en mikrotrend och påverkar därmed inte kapitlets utvärdering, där jag har svårt att hitta negativa argument och slutsatsen därför blir OK på denna punkt.

Resultat: OK (grön)

3) Aktiens värdering

3.1 EPSLTM
Vad gäller vinst per aktie uppvisar man ett ordentligt uppsving under 2016 jämfört med tidigare år. Är detta hållbart? Läser man årsredovisningen pekas det på en del rekordresultat samt försäljning av ett infrastrukturprojekt. Hållbart i längden?

2016 15,89 kr/aktie
2015 11,96 kr/aktie
2014 9,98 kr/aktie
2013 8,43 kr/aktie


Tittar man på resultatet per aktie för första halvan av 2017 får man välja vad man jämför med, eftersom resultatet per aktie utan hänsyn tagen till IFRS visar en tillväxt, medan enligt IFRS ser vi en tillbakagång! Dessutom en ganska kraftig sådan!

Resultat per aktie (i enlighet med IFRS):

2017-H1: 4,60 kr/aktie
2016-H1: 6,30 kr/aktie


3.2 Egons NEPS
Jag applicerar försiktighetsprincipen och går på medelvärdet av de tre senaste årens resultat: 12,61 kr/aktie.


3.3 Egons P/E
Som P/E tal väljer jag att sätta mitt normala 15.

3.4.1 Egons kurs
Egons kurs = Egons NEPS x Egons P/E = 8,47 x 15 =  vilket avrundas neråt till 189 kr/aktie.


3.4.2 Kurs
I skrivande stund handlas Skanska B för 187,50 kr/aktie.

3.4.3 Egonkvoten = Kurs / Egons kurs
Egonkvoten blir således 187,50 / 189 = 99%.

Aktien är med andra ord köpvärd i dagsläget.

Resultat: 99% (grön)

Summering

1) Bolagets verksamhet och sektorOK
2) Makro- och/eller mega trenderOK
3) Aktiens värdering99% (grön)

I övrigt - inte så viktigt för mig (som inte tillbedjer utdelningsgudarna) -  men direktavkastningen är motsvarande över 4% på nuvarande kurs. Inte så illa.

Äger jag aktier i Skanska då inlägget publiceras: Nej, inte direkt, men indirekt enligt beskrivning ovan (se lista över mina innehav för aktier jag äger). Kommer jag att köpa aktier i Skanska framöver? Kanske. Jag måste kolla upp lite hur mycket jag redan äger indirekt via Industrivärden och Lundbergs innan jag bestämmer mig.

Tänk på att jag har mer fel än rätt och att du givetvis är ansvarig för dina egna beslut.

Bevakningslistan kommer naturligtvis att uppdateras.

Åsikter/ideer/tankar?

6 kommentarer:

  1. Intressant analys. Köpte själv en del Skanska nu vid löning, känns som ett stabilt bolag med ok direktavkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra. Ett fint bolag att ha i portföljen. Vi får se hur jag gör själv med tanke på ägandet via andra bolag.

      Tack för kommentar.

      Mvh

      Egon

      Radera
  2. Skanska har gått riktigt bra under en lång tid. Såg att Fredrik Lundberg tankade rejält med aktier för drygt 200 kr. Men sen kom vinstvarningen och aktien står efter det betydligt lägre. Har själv funderat lite på aktien men är för dåligt insatt i deras verksamhet för att våga direktinvestera i bolaget. Vad jag förstår har de en ganska stor del av verksamheten i USA. Hur mycket påverkas Skanskas vinst om dollarn fortsätter tappa framöver? Sen är väl Skanska ganska konjunkturkänsligt? När man ser deras vinst 2013,2014,2015 är vinsten ganska mycket lägre än 2016. Vad är en hållbar vinst inom företaget och hur påverkas bolaget vid en lågkonjunktur? Direkavkastningen är i alla fall attraktiv i dagsläget. Tack för en fin analys.

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis. Jag var också överraskad över det stora språnget 2016. Uppenbarligen ej hållbart och ingenting jag räknar med. Var dollarns värdering tar vägen och hur det påverkar har jag svårt att bedöma. Ett fint bolag, men får se om jag investerar eller nöjerig med mina indirekta innehav.

      Tack för att du läser och kommenterar.

      Mvh

      Egon

      Radera
    2. Dollarns värdeminskning gör att de pengar Skanska får in från USA är lite mindre värda vilket slår på lönsamheten. Oklart hur mycket detta slått igenom ännu.

      Däremot finns det en uppsida om dollarn blir dyr igen. Då kommer rimligtvis vinsten öka mer än för byggbolag med inkomster endast i SEK.

      Radera
    3. Tack Aktiepappa. Jag förstår det sammanhang du beskriver. Dock tror jag mig inte ha en aning om hur kursen USD/SEK kommer att utvecklas framöver.

      Radera