lördag 10 februari 2018

Snudd på katastrof i hedgefonden

Jag tittade till mina två fondval i mitt index vs hedge experiment häromdagen och kan konstatera att uttrycket "det går snabbt i hockey" passar in.

Efter att hedgefonden (Lynx Dynamic) haft en lysande januari med en uppgång på 8,6%, gick den ner med över 7% på en dag tidigare i veckan - otroligt! Det är inte utan att jag börjar undra vad det där med "hedge" egentligen innebär.

I den allmänna börsoron har ju naturligtvis indexfonden (Avanza Zero) gått ner, men efter att det ett tag såg ut som att hedgefonden var på väg förbi indexfonden för första gången på mycket länge verkar det mest likna ett race mot botten där hedgefonden spurtat ordentligt och tagit en kraftig ledning (se röd linje i grafen nedan).

Brant nedför (klicka för större bild)

Totalt har det investerats 410 000 i detta experiment. Totala värdet ligger efter den senaste dryga veckans katastrofala utveckling på 384 909 kronor.



Detta är naturligtvis ledsamt, men inga ändringar planeras och experimentet fortlöper. Vi får se om det blir någon bättring.

Jag reflekterar att jag - till skillnad mot tidigare då det var mycket köp och sälj beroende på kortsiktig utveckling av fonder och aktier - blivit en tjurig jävel. Åtminstone detta känns mycket bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar