söndag 3 juni 2018

Sparkvot 2018-05: 24%

Ja, rubriken säger väl allt. Orsaken till denna - för oss - lägre sparkvot än vad jag skulle vilja se är i korthet ett par räkningar av "sällankaraktär" (t ex bilförsäkring), utgifter i samband med en långhelg utomlands samt att vi haft trevligt besök med ett antal inte så billiga - men dock trevliga - restaurangbesök.

Jag hoppas på bättre sparkvot i juni även om jag inte tror att vi kommer slå några rekord i sparkyrkan.  Jag tröstar mig med att jag passar på och njuter av livet och inte endast fokuserar på att spara så mycket som möjligt.


Jag antar med detta att intresseklubben antecknar.

3 kommentarer:

  1. Det kostar att ligga på topp :-) 24 % är ju även det en bra besparing. Jag tror det viktigaste är att man kommer in i en god vana att sätta undan en slant varje månad. Med tiden blir resultatet bra. Men precis som du skriver gäller det även att leva idag. Livet går ju inte i repris och tiden går fort när man har roligt :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis. Mitt mål över året är 30% och så långt ligger jag bra till, men trodde nog att juni skulle bli bättre. Vi får se om vi lyckas hålla bättre i slantarna under juli. Jag är (som du märker) inte en person som sätter en strikt budget som vi sedan förhåller oss till.

      Radera
  2. Hej Egon,

    Lite off-topic här men ställde en fråga i kommentarsfältet i ett gammalt inlägg.

    "Lite nyfiken. Vilken är din stora anledning till att du räknar bort alla pensionsinkomster från din kalkyl? Är det främst pga risken att den skulle kunna bli förmögenhetsanpassad i framtiden eller är det att pensionssystemet skulle kollapsa så att rätten även till dagens garantipensionsnivåer skulle försvinna?
    /Tobbe

    SvaraRadera