söndag 3 mars 2019

Cykel för 18 000 kronor - ekonomi, tid och hälsa

Efter att ha tröttnat ordentligt på att betala för reparationer av min gamla trotjänare, vilken mer än väl betalat sig, tog jag häromdagen beslutet att köpa en ny cykel. Jag valde definitivt inte att snåla och kostnaden hamnade på 18 000 kronor.

Denna är tänkt att användas som transportcykel och jag ville köpa något med mycket bra kvalitet, så låg underhållskostnad som möjligt, men ändå ha "tillräckligt" med växlar och skivbromsar. Dock valde jag bort stötdämpning fram, dels beroende på att jag inte tror mig riktigt behöva det, men framförallt för att slippa underhållet (läs kostnaden för detta).

Mitt exemplar av en sådan här fin 3-växlad Crescent användes fantastiskt mycket av mig. Tills den blev stulen - surt.


Rent ekonomiskt kommer jag att spara 144 alternativt 55 kronor de gånger jag cyklar till jobbet (beroende på vilken av mina två arbetsplatser jag tar mig till). Nu räknar jag förstås inte med att cykeln blir stulen (peppar, peppar).

Tidsmässigt räknar jag inte med att "förlora" så mycket tid, eftersom jag kan räkna bort tiden det tar mig att åka kollektivt (vilket till största delen är icke-produktiv tid).

Det ekonomiska i detta kan naturligtvis ifrågasättas, men jag ser det också som en investering i min hälsa, eftersom det finns en hel del fett att bränna bort och även om jag återupptagit löpningen vore det nog inte så dumt för mina knän om jag vägde några kilo mindre.

Så, nu ska det minsann cyklas med start imorgon. Jag återkommer kring ekonomin och hälsoeffekterna kring det hela om ett tag.

Hur gör du själv och hur motiverar du köp av t ex dyr cykel? Är detta total vansinne?

18 kommentarer:

  1. Tjena!
    Jag tycker inte att man ska snåla när det handlar om något man njuter av. Min cykel kostade cirka 5000 och jag använder den flitigt, dock är cyklandet ingen passion för mig. Däremot på resor bränner jag fort 18000.
    Trampa på, är det något du njuter av så är det en bra investering:)

    Mvh / K
    http://kollpakontot.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se hur mycket jag verkligen kommer att njuta av detta. För mig är det ett transportfordon. Jag förstår dock vad du menar.

      Tack för kommentar.

      Radera
  2. Se till att skaffa ett bra lås. Alla lås är inte bra.

    Det borde nog vara så att dyrare cyklar stjäls relativt oftare än billiga, å med en dyr riskerar du mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bra råd. Ett bra lås är viktigt och det är (som du skriver) skillnad på lås och lås.

      Radera
  3. Investeringen i dig själv (läs motion) är obetalbar!
    Arton lök kan tyckas mycket men hellre bra kvalitet än att köpa skit. Och i slutändan är det egentligen bara du själv som kan tycka om det var mycket eller lite pengar du investerade i biken.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är upp till mig och jag tycker det är dyrt, men värt det. Motion/hälsa är fantastiskt viktigt.

      Radera
  4. Hej!
    Lite i saftigaste laget, men en bra cykel lär det ju vara. Jag cyklar själv och gillar det verkligen. Är sugen på en ny hoj men den jag har fungerar så bra så kan inte motivera ett nytt köp.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade min gamla cykel funkat bra hade jag inte köpt en ny bara för att t ex ha något häftigare. Jag var ordentligt trött på att reparera min gamla.

      Radera
  5. 18 k känns som en ypperlig nivå att ligga på om du räknar med att cykla flera dagar i veckan och dessutom kanske lite hårdare som ren motion på helgerna. Strax under 20 k verkar vara någon slags sweetspot där du får precis allt du behöver så som hydrauliska skivbromsar, kolfiberram, ordentlig drivlina etc. utan att cykeln är byggd av rymdskeppsmaterial. Hett tips är att skaffa verktygen som behövs för underhållet så att du själv kan hålla hojen i trim. Så länge du håller dig på vägarna så är det bara ett plus att inte ha någon stötdämpning då den suger energi ur tramptagen. Den enda gången du faktiskt behöver stötdämpningen är när du cyklar på stigar eller helt ute i bushen och då vill du helst ha heldämpat.

    Ha så kul på två hjul! :D

    https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips och trevlig hälsning. Jag har försökt fixa skivbromsar själv på min gamla cykel, men trots bra instruktioner och stort tålamod fick jag inte till det. Kanske kommer jag lyckas bättre på min nya cykel när det är dags.

      Radera
  6. Grattis till en sund och långsiktig investering!

    Jag bytte också cykel i år för första gången sedan tonåren. Elcykelpremie och REA gjorde att jag sparade nästan 10 000 kronor så bra läge. Räknar med att det redan i år börjar betala av sig genom att jag inte behöver köpa års- och månadskort i kollektivtrafiken. Även om jag fortfarande kommer resa en hel del kollektivt kommer jag nog kunna spara en tusenlapp eller två över helåret på det här.

    Hälsovinsten och nöjet förstås det allra viktigaste!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag Jagger inte heller pengabepsaringen som det viktigaste utan att jag faktiskt rör mer på mig.

      Radera
  7. Cykel är ett både sparsamt och hälsosamt sätt att ta sig fram. Tyvärr har jag svårt att få ihop jobb, familj mm med cykel så jag får nöja mig med min elbil istället. Det är dyrare men bekvämare.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kan vara lite krångligt om man inte bara har sig själv att tänka på etc. kanske en gång i månaden/veckan går att få till? Bättre än ingen gång...

      Radera
  8. Ej vansinne. Snarare respekt att ta ansvar för egen hälsa och miljö. Investeringen har man väl igen inom 2-3 år. Bra tips i tråden om stötdämpning, skaffa verktyg för att sköta en del av underhållet själv etc.
    Följer ditt exempel fr o m 1 april. Hade tänkt runt 10tusen, kanske snålt? Vad kostar årligt underhåll av en cykel för 18-lax?
    f.ö tack för trevlig läsning!

    SvaraRadera
  9. Hej Arne! Roligt att få medhåll på det här inköpet. Jag har faktiskt ingen aning om vad underhållet kommer att gå på. Det beror delvis på hur mycket jag använder cykeln (skall maximeras ), väder till viss del och om något ”händer”. Om jag minskar i vikt borde ju (allt annat lika) skivbromsarna slitas mindre - se där, ännu ett argument för att minska på fettet! :-)

    Jag återkommer med underhållskostnader när jag vet.

    Lycka till i april!

    SvaraRadera

  10. Hej Egon.

    Bra gjort att cykla :-) Tyvärr har jag alldeles för långt till mina arbetsplatser för att cykla. Kollektivtrafiken passar inte heller så bil är tyvärr enda alternativet. I dagsläget äger jag ingen cykel utan går för det mesta om jag ska någonstans på fritiden. Skulle mycket väl kunna kosta på mig en cykel om jag visste att den skulle användas. Men i dagsläget skulle den stå mest.

    Lycka till med dina nya vanor :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag hoppas att detta blir en vana. Trist när det är för långt, men det kanske ändrar sig i framtiden så att det möjliggör transport via cykel.

      Radera