söndag 5 januari 2020

Aktieportföljen 2019: Utveckling, värde och utdelningar

Vilket börsår!

Er egen Egons lilla aktieportfölj har inte hängt med ett index som rusat mot skyarna likt den bästa SpaceX Falcon raket. Detta till trots är han inte missnöjd på något sätt. Surdegarna i portföljen påminner Egon om hans egen tillkortakommande, ett slags jantelag i praktiken med andra ord.

Värdet på portföljen har behagat att befinna sig på en ny "ål tajm haj" nivå (vad fiskar såsom ål och haj har med detta att göra kan man ju undra, men så är det bara) och slutade året på över 4,6 miljoner:




Värde över tid
Värdet har stigit med mer än 55% jämfört med insatt kapital (inte 2019 alltså):



Utdelningar
Totala värdet på 2019 års utdelningar har gåtts igenom tidigare, men vad vore en genomgång av aktieportföljen utan en nedbrytning av utdelningarna (före skatt) i detalj?

2019-02-28  Equinor         4'786
2019-03-27  Castellum         6'100
2019-04-02  Handelsbanken A       16'500
2019-04-03  Skanska B         9'000
2019-04-09  Lundberg         4'800
2019-04-16  Telia         9'440
2019-04-25  Industrivarden       11'500
2019-05-13  Hennes & Mauritz B         5'880
2019-05-14  Investor         9'000
2019-05-20  Bahnhof B         1'650
2019-05-23  Spiltan         4'500
2019-05-29  Equinor         5'602
2019-08-29  Equinor         5'624
2019-09-25  Castellum         6'100
2019-10-28  Telia         9'440
2019-11-13  Investor B         4'000
2019-11-14  Hennes & Mauritz B         5'820
2019-11-27  Equinor         5'572


    125'314

Utdelningar (minus skatt) återinvesteras i portföljen, men sällan i det bolag varifrån utdelningen kommer.

Den uppmärksamme noterar att det inte precis är utdelningsaristokrater som dominerar portföljen, men Egon bryr sig mer om det totala värdets utveckling än vad som nu råkar växlas från vänster till höger ficka (eller tvärtom).

Fördelning
Fördelningen i slutet av 2019 ser ut enligt nedan:

Lundbergföretagen 13.2%
Spiltan 11.6%
Investor B 11.0%
Industrivärden C 9.7%
Castellum 9.4%
Equinor (fd Statoil) 9.0%
Telia 6.9%
Skanska B 6.8%
Handelsbanken B 6.5%
IPCO (fd BlackPearl) 5.9%
H&M 4.9%
Bahnhof 3.9%
Catena Media 1.0%
Advenica 0.3%

Fördelningen över tid kan ni som vanligt se på innehavssidan.

Aktierna 2019
Nytt för i år är en titt på hur de enskilda aktierna skött sig under 2019 (sorterat i nedstigande procentuell värdeförändring):


2018-Q4 2019-Q4 Skillnad (SEK) Skillnad (%)
Bahnhof          179'900            179'900 Ny
Lundbergföretagen           391'800          616'500            224'700 57%
H&M           151'224          228'576               77'352 51%
Skanska B           211'500          317'550            106'050 50%
IPCO (fd BlackPearl)           192'720          275'088               82'368 43%
Investor B           375'600          511'200            135'600 36%
Castellum           326'700          440'000            113'300 35%
Industrivärden C           358'400          451'800               93'400 26%
Spiltan           441'000          540'000               99'000 22%
Handelsbanken A           294'900          302'700                 7'800 3%
Equinor (fd Statoil)           425'551          417'975                -7'576 -2%
Telia           335'840          322'000             -13'840 -4%
Advenica             23'855             16'055                -7'800 -33%
Catena Media           117'780             47'424             -70'356 -60%

      3'646'870       4'666'768         1'019'898


Här finns det så klart en hel del att kommentera, men intressant är att lågutdelaren Lundbergs ökat mest i värde. Samtidigt har de andra i toppen (förutom IPCO) faktiskt delat ut pengar under året, vilket inte framgår av ovanstående tabell och vore mer rättvist att ta i beaktande.

En total värdeökning på över en miljon kronor är ju... otroligt.

Framtiden
Hur börsen kommer att bete sig under 2020 har Egon ingen aning om. I och med att jag var skeptiskt inför 2019 inser jag (återigen) mina begränsningar i att förutsäga framtiden.

Det är ömsom avmattning i industrin, ömsom inga alternativ att investera i, handelskrig via Twitter, Brexit (äntligen!) och några icke-börsraketer som ska skjutas upp av en man med intressant frisyr.

Egon tror på en ganska volatil resa, men i praktiken ändrar Egon ingenting i sitt upplägg.

Med detta ber Egon att få tillönska den lilla läsekretsen ett gott nytt och framgångsrikt investeringsår. 




23 kommentarer:

  1. Hej Egon!
    Trots att du inte slog index så var det ett fint år.
    Gillar din portfölj.
    Hur länge har du ägt Spiltan?

    Kul att se hur värdet tuffar på bra utan nya insättningar, bara det är ju inspirerande.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB. Tack för kommentar.

      Jag kollade och Spiltan är faktiskt det äldsta innehavet i portföljen och har varit med sedan 2012. Jag har med andra ord varit med om en fantastisk resa, vilket jag beskrivit tidigare på bloggen. Även om insatsen var mer symbolisk (tyvärr) är det idag ett av mina största innehav i portföljen pga av den mycket positive utvecklingen. Mitt klart bästa köp någonsin i skrivande stund.

      Radera
    2. Häftigt att varit med på en så pass lång resa.
      Det är lätt att ångra sig i efterhand men så är det. Bara att behålla och hoppas den fortsätter på samma sätt.

      Ja köpte en aktie under 2019 och hoppas resan fortsätter.

      Mvh PB?

      Radera
  2. Underbara siffror från en "tråkig" ordvitsares tråkportfölj(er). Det är bara att fortsätta som du gör och även fortsätta vara så rationell och beräknande - det fungerar och det enda som kan vara jobbigt (iaf ibland) är den långa tid som det tar.

    Allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Sofokles. En ära för mig att årets bloggare läser och kommenterar här!

      Radera
  3. Min portfölj har gått ungefär som din. Jag har missat den kraftiga uppgången hos förhoppningsbolag och det är per design. Vissa år kommer förhoppningsbolag värderas upp väldigt mycket och andra år kommer de falla kraftigt. Det är en resa för de som vill ha mer spänning än jag vill ha så jag tar vid sidan och gratulerar de som haft flyt.

    Grattis till din framgång. 1 miljon är vansinnigt mycket pengar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Visst har förhoppningsbolag gått helt ok de med, men det där låter mer som en ursäkt än något annat. Många stora bolag som gått väldigt bra, se t.ex. Investor, castellum, Latour, Lundbergs. Finns många fler exempel.

      Radera
    2. Daniel: Jag har ju en del ”tråkigheter” i portföljen, tyvärr, t ex Catena Media och det riktiga bottensänket Advenica. Suck...

      Anonym: Visst är detta så att många av de stora bolagen gått mycket bra, men långt ifrån alla i min portfölj. Vi får se om jag lyckas bättre 2020 jämfört med index även om jag är grymt nöjd med 2019 års resultat.

      Tack för kommentarer.

      Radera
  4. Riktigt snygga siffror det där Egon. Bra jobbat! 2019 var året d0 verkliga "tråkaktier" sopade banan med många tillväxtaktier. Kul för alla oss med gubbportföljer ;).


    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, ett fantastiskt börsår ligger bakom oss. Även vi med lite ”tråkigare” portföljer fick en mycket bra utveckling.

      Radera
  5. Önskar även dig ett fantastiskt börsår 2020. Cred för väldigt fin sammanställning och gott resultat. Gillar din portfölj och kommer ta lite inspiration från den.

    God fortsättning som sagt! :)

    mvh,
    10årsplanen
    https://10arsplanen.blogspot.com/

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Hej vänner, jag talar uppriktigt ... det kräver hårt arbete, engagemang och engagemang för att göra ett framgångsrikt äktenskapsförhållande varaktigt under en livstid, här är mina sanna levande vittnesbörd om gudomliga bevis till god magisk kärlek spell lösning jag fick från Dr.oduduwa (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) kärleksläkardoktorn, som hjälpte mig att återställa mitt äktenskap från separationen för några dagar sedan. Mitt namn är Jehona Bekteshi från Stockholm. Efter så mycket kärlek i relation med min make i mer än fyra års äktenskap slutade han mig och han tappade mitt hjärta. Jag gjorde allt för att få honom tillbaka, jag har kontaktkommunikation med några andra spellcaster online men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, jag frågade honom med allt jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog för mig att jag föredrar att kontakta en riktig stavmästare som kunde hjälpa mig att kasta en magisk kärlekskarm för att föra min man hem, men jag är den typ som aldrig tänkt på magisk charm kunde Hjälp, jag hade inget annat val än att prova, jag skickar ett meddelande till Dr.oduduwa e-postadress jag kopierade från en vänner bloggsida postade stavkrasch och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar som min ex make man kommer att återvända till mig innan tre dagar är förbi, Dr.Oduduwa hjälpa mig kastade förtrollningen magiska kärlek spell med användning av foton bild och namn jag skickade till honom och förvånansvärt under den andra dagen, det var runt 04:00. Min ex man ringde mig på mobiltelefon för att be om ursäkt för mig, jag blev så förvånad, jag svarade samtal och allt han sa var att han var så ledsen för allt gjort fel för att skada mig att han var mycket ångerfull och omvände sig, nu vill han ha mig att återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom vilket var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon vet att jag har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med en snabb, snabb lösning för att få tillbaka min kärleksman hem, allt mitt problem är över.
    Alla som går igenom relationskris eller svårigheter måste skicka meddelande till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat kärlekskrisen som följer; ...
    Kärlek magiska trollformler ring för att hitta sann kärlek
    magisk kärlek återvända stava böner för att föra tillbaka ex kärlekspartner
    Skilsmässor (talisman ring för kärlek dominans och kärlek kraft)
    Anslutning till nya find love trollformler
    Örter och rötter botar mot cancer / HIV-stavning.
    Uppdelningsförhållanden Staver
    Att föra tillbaka en tidigare älskande pojkvän med ljusstake bön
    Du vill bli befordrad på kontoret / Lottery spell magisk ring
    Du måste tillfredsställa din fru på sexbädden (älskar superkraft)
    Dr.Oduduwa kärlek stavning incantation bön är praktisk och du kan förstå varje steg för att få kärlek spell fungera. det finns inga avgifter i samband med böner om du har problem för en hållbar lösning, skicka ett meddelande till honom via; dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Jag heter Emilia och jobbar på PropTech-bolaget Norban, en utmanare till den traditionella mäklarbranschen. Vi håller på att skriva en artikel där vi samlar åsikter från Sveriges ledande ekonomibloggare. Artikeln gäller bostadsrelaterade ekonomifrågor och finns bifogade nedan.

    Det skulle betyda jättemycket om du vill bidra med din kunskap och erfarenhet inom ekonomi även till våra kunder och läsare. Jag har inte lyckats hitta kontaktuppgifter till dig, är du intresserad av att delta kan du skicka ett mail till emilia.bjuren@norban.se så skickar jag över frågorna. Det är fem alternativfrågor så det går snabbt att svara :)

    Tack på förhand och hoppas på ditt deltagande!
    Emilia Bjurén

    SvaraRadera
  9. Det ser mycket stabilt ut!

    PS - skulle du, kära Egon, kunna skicka mig ett mail på don.crisse@gmail.com?
    Saker är i görningen ;)

    /Sofokles

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera