fredag 9 juli 2021

#slösadkrona

Obs: Inlägget innehåller visst (100%) mått av "trams".

Jag gillar att skriva ner saker som ska göras och andra "viktiga" punkter under möten på jobbet. Det är många möten och jag har provat precis alla sätt att anteckna på: Lösa papper, Filofax, Anoto penna, fullständigt elektroniskt i olika former, men efter lång tid förstått att det som passar mig bäst är att skriva på just papper. I kollegieblocksformat. I blyerts!

(Vi kan återkomma till pennorna en annan gång, men för nu kan vi kanske stanna vid att det är något gammaldags att skriva för hand och i blyerts, men inte lika gammaldags som gåspenna, men nästan.)

I ett tidigare liv där jag gick till kontoret dagligen stod min arbetsgivare för både papper och pennor i olika former och format. Jag har tagit hem så att jag klarar mig i ytterligare ett år av hemmakontor, vilket i nuläget inte verkar troligt.

Mitt stora (lyx)problem har varit att arbetsgivaren av någon outgrundlig anledning inte tillhandahåller kollegieblock med blanka papper, utan endast med rutor eller linjer! 

Fina, blanka sidor att fylla med text. (Klicka för större bild.)

Över tid har jag funderat mycket på att köpa dessa privat, avstått som den mest extreme snålbloggare, men nu blev det äntligen av! Cirka 300 kronor för tio block inklusive frakt har nu investerats. Dessa räcker nog de närmsta tre åren.

Att be arbetsgivaren om detta har inte känts aktuellt. Man vill ju verka någorlunda normal och inte avslöja alla sina böjelser.

Det lite märkliga i sammanhanget är att rutade och linjerade kollegieblock är billigare än blanka. Det känns som att det borde vara tvärtom, men jag är gammal nog att inse att världen inte alltid är logisk. 

Onödigt slöseri? Ja, kanske, men att slippa dessa funderingar i tre år för 300 kronor känns ändå rimligt. 

Dessutom kommer detta naturligtvis att göra mig än mer effektiv och framgångsrik på jobbet, vilket i sin tur leder till högre löneökningar i framtiden, så det ska nog betala sig över tid! Säkert!

Så, efter denna lilla fundering kanske jag skulle ha satt ett frågetecken efter clickbaitrubriken...

Några liknande konstigheter som förekommer där ute i den lilla läsekretsen?

 


9 kommentarer:

  1. Håller med dig. Min egenart är att jag gillar rutade blad:). Finns inget bättre än att skriva för hand, blir mer begripligt på ngt vis.
    Mvh
    Aktiegubben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt med en själsfrände, även om vi skiljer oss åt vad gäller mönster!

      Radera
  2. Tur då att det är jag som köper kontorsvaror på min arbetsplats....

    Tidigare använde jag rutade lite dyrare rutade limmade kollegieblock, men nu blir det oftast vanliga linjerade.

    När jag började fanns det bara miniräknare av enklaste sort och de flesta yngre verkar använda mobil, men för duger inte det utan jag köpte en avancerad flerradig grafräknare. Tycker detta känns rätt ändå att datorn är precis intill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du sitter på en maktposition! Det finns nog flera som lider i tysthet av rutat vs. linjerat vs. - det optimala - blankt!

      Vad gäller miniräknare kan jag inte annat än hålla med - det är liksom inte samma grej att räkna på datorn.

      Radera
  3. Som egenföretagare köper jag in det som jag vill. På det viset är mitt företagande ganska diktatoriskt uppbyggt. Förmodligen därför det fungerar så bra.... eller nått.
    Skriva för hand är som terapi, och bidrar till ökad minnesfunktion och bättre inlärning (har jag hört).
    Men Egon, är det inte jobbigt att rita in alla linjer och rutor själv? Dessutom ett oförsvarligt slösande med penningar när det är billigare att köpa färdigt! Det är ju omöjligt att skriva rakt utan linjer, och knappt ens då lyckas jag.

    Fast en grafräknare MÅSTE man ju ha, nu när kulramen havererat fullständigt. Att jag sedan inte begriper mig på dessa grafer som den presenterar behöver ju ingen få reda på.....

    Ha en trevlig helg!!
    Mvh
    //Fattigbonddräng

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha! Ja, spikrada rader blir det sällan utan stödlinjer, men det är kanske därför jag gillar det - att ha lite oordning i blocket när allt annat är så uppstyrt och välordnat (intalar jag mig i varje fall).

      Trevlig helg tillönskas även åt andra hållet!

      Radera
  4. Vi är nog flera som gillar att skriva för hand men de kräver också hyfsat bra handstil.
    Själv textar jag mest och har efter många år en mycket snygg textning.... tycker jag själv :-)

    Annars är just text som "redovisning" underskattat. Många visar och jämför mest siffror, men jag tycker nog att en "bra redovisning" bör vara 50/50 med text och siffror.
    (Gäller även redovisningar med Word och Excel....)

    Lycka till med anteckningarna...

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller fullständigt med om en "bra redovisning" är mer än bara siffror. Jag gillar t ex att läsa VDns inlägg i årsredovisningar.

      Min egen handstil är mer som att se som ett slags kryptering...

      Radera
  5. Är nu åter från semesterkoman och åkte in till jobbet i måndags (datorn behövde nån uppdatering). Väl där insåg jag att jag glömt mitt block hemma! Men det gick ändå, fast jag kände mig lite... naken(!)
    Förr använde jag rutade A4-block, men sen några år tillbaka så är det linjerade, för att det är lite större avstånd mellan linjerna än rutorna, och tar man varannan ruta så blir avståndet för stort. Dessutom är det inte så mycket siffror längre, tyvärr. Jag har också gått ner i storlek till A5 eftersom jag insåg att ofta blev anteckningarna en halv sida eller mindre (och jag sparar gärna på vikt när det går, då jag haft ryggproblem). Enda gången jag ångrar sånt är när jag ska föra protokoll på nåt möte, men då byter jag oftast till datorn (med förberedda punkter och blocket precis bredvid för stödanteckningar).
    Självklart blyertspenna! 0,5-stift är det som gäller för mig. Tyvärr har jobbet slutat ta in pennorna i lagom tjocklek med "gummerat" grepp, men jag har ett par kvar så jag klarar mig ett tag.
    I tonåren hade jag 0,7-stift, men det blev för kladdigt (jag skriver ganska smått). Ett tag hade jag "suddbar bläckpenna" (en fransk uppfinning) men de hade alldeles för smalt grepp. Men nu finns det bättre sådana, både 0,5 och 0,7 och med utbytbar patron (mina barn använder gärna det och då måste jag köpa in, vilket är ok för mig).
    Sudd är viktigt! Ett vitt "raderplast" (tror jag det heter).

    Ett talesätt som oftast stämmer är: "En ingenjör kan skriva 60 ord i minuten, men inte läsa sin egen handstil". Känns det igen? :-)

    Spargrisen

    SvaraRadera