onsdag 29 juni 2022

Kvartalets inköp: XACT Sverige

Jag har tillfört pengar till portföljen och tillsammans med mottagna utdelningar fanns det utrymme att göra en del inköp. 

Trots att jag har nått mitt max antal aktier i portföljen var jag grymt sugen på att köpa aktier i SKF B (ca 159 kr), SBB B (ca 17,3 kr) och Storskogen (ca 16,3 kr), men jag lyckades motstå frestelsen. 

Istället gjordes följande inte riktigt lika "spännande" inköp:

2022-06-27 köptes 240 st andelar i XACT Sverige för 489,95 kr/st (totalt 117 653 kr)

2022-06-28 köptes 270 st andelar i XACT Sverige för 491,75 kr/st (totalt 132 772 kr)

 

 

Framtiden får utvisa om detta visar sig vara klokt eller inte. I en mer snar framtid återkommer jag med en uppdatering kring hela portföljen (spoiler: Det är ett tufft år...).

6 kommentarer:

  1. Det är ett tufft år. För mig är det den absolut största nedgången i kronor och jämförbar i procent med 2007-2008 och då ligger jag ändå bättre än Stockholmsbörsen som helhet, tack vare investeringar i USA och i andra länder.

    Jag brukar dock försöka jämföra mig med ett globalt index och då ligger jag mycket sämre (typ 6-7 procentenheter sämre) eftersom jag har så mycket i Sverige. Jämför jag med OMX Stockholm GI (hela Stockholmsbörsen inklusive utdelningar) som verkar backat 26,5% i år så ser det lite bättre.

    Fläckvis är det dock extremt rött. Som för fastighetsbolagen och byggarna. Vi visste alla att bolagen var alltför högt värderade men det var svårt att veta när prisjusteringen skulle ske. Tydligen menar vissa att de fortfarande är för högt värderade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel. Tack för att du läser och delar med dig.

      Jag återkommer som sagt med hur det går för min portfölj, men tappet i kronor är stort. Castellum och Skanska är två av de bolag i portföljen som har det tufft, men jag har för närvarande inga planer på att sälja något av dem, utan hoppas/tror på bättre tider.

      Radera
  2. Väldigt jobbigt år för fastighetsbolagen. Har en hel del preffar som tagit stryk, men har inte gjort allt för stora justeringar, mer än att skala av lite försiktigt och investerat i t.ex. xact högutdelande som är en nedpressad ETF. Fokus är på utdelningar, inte på att försöka vara smart och tajma marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att inte försöka tajma marknaden har vi gemensamt. Jag börjar faktiskt i ärlighetens namn också gilla utdelningar mer och mer, men någon utdelningsinvesterare är jag inte!

      Radera
  3. Hej Egon. Fina inköp där. Xact Sverige har ju en bra riskspridning och en förhållandevis låg förvaltningsavgift. Blir säkert bra på längre sikt :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera