tisdag 26 december 2023

När är det tillräckligt?

Jag hoppas att den lilla läsekretsen har en fin julhelg.

Jag fick en fråga på ett inlägg om mina utdelningar för året frågan om jag satt ett mål i siffror för när jag nått den finansiella friheten och refererade då till ett tidigare inlägg skrivet 2017 i frågan.

Utan att repetera allt i det inlägget och utan att gå igenom hela min privatekonomi har jag även andra (mindre) investeringar utanför aktieportföljen.

Nu kan man ju hävda att vi haft ganska ordentlig inflation sedan originalinlägget, men låt oss för enkelhetens skull anta att resonemanget fortfarande stämmer.

Så, beroende lite på hur andra investeringar utvecklas kan vi här i bloggen anta att när aktieportföljen har ett värde på den runda, fina siffran 10 miljoner kronor, då är jag i viss mån finansiellt fri (det är ju ett spann det där, se inlägget jag refererar till ovan).

I den senaste portföljuppdateringen låg portföljen på ca 8 miljoner kr, så jag är på god väg, men det är en bit kvar.

Lyckligt lottad? Ja. Det viktigaste i mitt liv? Nej.

Har ni satt en siffra och har en konkret plan för vad som händer om/när den uppnås?


8 kommentarer:

  1. Hej Egon, god fortsättning!
    Jo, jag räknade både på längden och tvären innan jag tog steget att förändra mitt inrutade liv och hade en mycket fin plan våren 2019..
    Men min erfarenhet nu är att det viktigaste är förmågan att kunna vara flexibel med sitt nya liv, covidpandemi, hög inflation och stigande räntor kan förändra siffrorna i ditt exelblad väldigt mycket på kort tid. Att inte bara förlita sig på tex aktieutdelningar, de ställdes in i många fall 2020 och då blir det magert
    Nu lönejobbar jag några timmar per månad, inkomst från värdepapper, tjänstepension samt skog gör att mina siffror, trots allt som händer i världen, ser bättre ut nu än 2019
    B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej B! Det låter som att du ordnat med en fin tillvaro. Likt du skriver och de senaste åren visat är det mycket som kan hända, så det gäller att ha viss marginal innan man "ropar hej" (tycker jag).

      Mitt jobb är inte sådant att det skulle tillåta annat än "full fart", men vi får se om jag i framtiden bestämmer mig för att göra något lite annorlunda som skulle tillåta en lägre andel jobb.

      Radera
  2. Hej och god fortsättning!

    Strävar själv efter F.I.R.E. och har satt mitt mål till 6 miljoner i depån. Nafsar efter 3 miljoner just nu så jag är snart halvvägs till mitt mål. Förhoppningen är att nå detta senast 2031 vilket är året jag fyller 50 så ~8 år kvar av resan. Håller tummar och tår att det går vägen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Spartrollet! Du är på mycket god väg och att nå ditt mål inom åtta år låter inte omöjligt. Att kunna sluta jobba (om man vill) när man är 50 är inte illa alls!

      Radera
  3. 8 MSEK är inget att fnysa åt. Grattis!

    Själv siktar jag betydligt lägre och sätter mitt mål som den nettoinkomst jag vill ha. Med skenande inflation är jag inte säker just nu men 20.000 kr räcker inte, 25.000 kr räcker möjligen och 30.000 kr räcker absolut. Detta är inkl allt, dvs även privat- och tjänstepension från 55 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag följer din blogg med intresse och jag tror(!) att din plan är mer realistisk än min, där jag förmodligen bakat in alldeles för mycket "marginal", men det är något jag valt att göra.

      Samtidigt har jag inget stort "behov" av att kunna sluta jobba, men det skulle vara skönt att ha möjligheten.

      Radera
  4. Hej, ja vi har satt som mål att vi är i full FIRE när vi har (stabila) utdelningar om 50000 kr/månad. Ligger idag på ca 33000, nästa år kommer vi antagligen upp i 35000 kr. Det tuffar på men vi är långt ifrån i hamn än. Grattis åt dina 8 mille!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack för kommentar. Det var ordentliga utdelningar skulle jag säga. Du/ni verkar vara på god väg mot era mål.

      Radera