fredag 4 oktober 2024

FI!?! För ett ögonblick...

I min senaste kvartalssammanställning nämnde jag att den fantastiska nivån 10 miljoner kr i depåvärde var inom räckhåll. När jag dagen efter såg att börsen gått upp en halv procent, passade jag på att logga in och kunde konstatera att...

 



...portföljvärdet faktiskt gått över denna smått magiska nivå!

Några kvartalssammanställningar tillbaka nämnde jag att när portföljen var värd 10 miljoner skulle jag kunna deklarera mig som finansiellt oberoende (financially independent (FI) på utrikiska). Vid den tidpunkten var det ganska långt kvar till 10 miljoner men det är där vi är nu. 

Eller rättare sagt var... 

Värdet har nämligen sedan dess letat sig ner under den magiska gränsen och jag är inte längre finansiellt oberoende - inte ens i teorin.

Nåväl, det går ju upp och ner och en vacker dag kanske jag till och med stänger ett kvartal över 10 miljoner.

Att åtminstone en gång ha uppnått denna nivå känns mycket bra.

Jag har ju sedan länge konstaterat att jag inte kommer att säga upp mig den dagen jag är finansiellt oberoende, så skulle detta flyktiga läge bli mer permanent innebär det ingen omedelbar förändring. 

Om jag lyckas hålla mig över denna nivå flera kvartalsslut kanske jag kommer på andra tankar.

Den som lever får se.

Hur jag ska fira detta ber (och hoppas) jag att få återkomma till om jag lyckas hålla mig över denna nivå vid officiell tidpunkt, dvs ett kvartalsslut. 

Kampen för den finansiella friheten fortsätter således.

2 kommentarer:

  1. FI är sådär...lite flyktigt till en början. 2021 var jag väldigt nära....sedan blev det ett permanent stadie (som det förefaller) 2022-2024. Så då klev jag av från arbetslivet nu i Oktober 2024. Jag räknar mig som FI när arbetsbefriad inkomst (utdelningar) överstiger mina utgifter. 2024 verkar det bli en faktor 1,5 för mig avseende detta. Så jag är FI.

    SvaraRadera