torsdag 27 april 2017

Advenica: Nyemission, bonusprogram och kanske ett köptillfälle?

Mitt "kryddinnehav" Advenica beslutade på årstämman häromdagen om att nyemittera aktier genom en så kallad företrädesemission, vilket innebär att vi som är aktieägare den 2 maj får en täckningsrätt per aktie och fyra sådana täckningsrätter ger rätten att köpa en aktie för 14 kronor.

Under dagen slutade kursen på 17 kronor.

Sett enbart till detta vore detta alltså i dagsläget en bra affär, men aktien har pendlat mellan 15 - 27 kronor under året, så som jag skrivit förr är detta inget för den riskaverte.



Jag kommer med mycket stor sannolikhet att delta i denna emission, eftersom jag ännu inte är "fullinvesterad" i bolaget.

Andra nyheter är att man flyttar styrelsens säte från bondhålan Lund till storstaden Malmö samt inför ett bonusprogram för ledningen. Man börjar växa upp med andra ord!

Bonusprogrammets upplägg verkar vettigt för mig och utfaller endast med vinst för de som utsätts endast för detta om även vi aktieägare får se minst 40% värdeökning (baserat på genomsnittlig kurs under två veckor i sommar) till september 2020. Den cyniske spår nu att bolaget kommer att pressa ner sin kurs under dessa två veckor (24 juli - 4 augusti). Kanske uppstår bra köptillfällen då. Dock inte för mig, eftersom jag håller mig till mina regler och endast köper under kvartalssluten (undantaget speciella händelser som ovan nämnda tidsbegränsade nyemission).

Allt detta enligt en kommuniké från bolaget.

2 kommentarer:

  1. "Från bondhålan Lund till storstaden Malmö".

    Från en Köpenhamnsförort till en annan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! De verkar spara det steget tills de blir en stor koncern!

      Radera