lördag 22 april 2017

Hedge, index och guld de senaste tio och fem åren - investera på lång sikt

Tillägg (efter korrekt kommentar från Lord Metroid, som har en egen blogg - tack): Observera att jämförelsen haltar eftersom guld och DJ World index inte är korrekt, då dessa inte handlas i SEK.


Jag satt och funderade lite på mina innehav i hedgefonder (jag äger ju hedgefonder via både min hedgeportfölj och mitt index vs. hedge experiment) samt att de flesta påtalar att vi sparar på lång sikt, vissa till pensionen, andra till att uppnå den ekonomiska friheten.

Om hedgefonder finns det många åsikter och många hävdar att det ofta inte lönar sig jämfört med en indexfond över tid, t ex den kände herr Buffet. I andra fall finns det hedgefonder som är mycket framgångsrika enstaka år, men sedan faller platt, medan andra visar längre perioder av framgång för att sedan fallera alternativt faktiskt stängas ner! (Intressant läsning om detta kan du hitta här (länk till artikel på engelska på Investopedia.)

Hur som helst, jag har i dagsläget inga planer på att ändra i min egen hedgeportfölj, men skulle vi få se en större sättning på aktiemarknaderna (typ nedgång på 30% eller mer) kommer jag nog att sälja av och växla över till aktiefonder.

Till saken. Jag satt och kollade lite på Avanza och började jämföra lite olika tillgångslag över tid. Som hedgefond använde jag mig av Brummer Multi-Strategy 2xl, vilken jag äger och som har belåning och därmed borde vara "extra bra" (förutsatt att de är framgångsrika förstås). Efter lite val fick jag fram en graf där jag jämför med OMXS30 (index utan utdelningar), SIX30RI (index med utdelningar), guld och DJ World index. Den tillgång med kortast livstid är Brummers fond som går tillbaka till 2008.

Resultatet som ni kan se i bilden nedan kommer inte direkt som en överraskning, men nog var jag lite överraskad över att se att hedgefonden presterat bättre än DJ World Index. Guld har visat sig vara den sämsta investeringen över denna tidsperiod.




Nu kan ju vän av ordning hävda att jämförelsen är lite orättvis, eftersom vi under 2008 kom ur finanskrisen (åtminstone om man ser till aktiekurserna) och att jag inte tagit hänsyn till risk/volalitet, men även över de senaste fem åren träder en liknande bild fram, med den viktiga skillnaden att nu har även DJ World Index presterat bättre än hedgefonden:



Så, vad kan man dra för slutsatser om det här inför framtiden? 

Som vanligt, inga säkra slutsatser alls, tyvärr. Att äga guld verkar inte ha varit något vinnaralternativ, med en uppgång lägre än de alternativ jag jämfört med och faktiskt en nedgång sett till de senaste fem åren. Guldbaggarna kommer naturligtvis att få rejäl revansch i den snart stundande kraschen.

Och nu till det viktigaste av allt: Hur gör jag med mina egna pengar? 

Med facit i hand har jag naturligtvis gjort fel som har behållit både min hedge- och fegisportfölj under de senaste åren åtminstone, men jag planerar inga förändringar. Även om jag köper fler aktier vid de flesta kvartalssluten skulle det inte överraska mig om börsen står betydligt (minst 20%) lägre än idag om 1-2 år (observera att jag har haft denna tro länge). Jag behåller därför både min hedge- och fegisportfölj i befintligt skick, fortsätter att köpa indexfonder i fondportföljen regelbundet och aktier i aktieportföljen kvartalsvis.

En aning trist, men jag ser en stor fördel med att hålla mig till mina egna regler och inte impulsköps (eller sälja) aktier och andra värdepapper.

(Resonemang om det svarta guldet (oljan) sparar jag till en annan gång.)

4 kommentarer:

  1. Välj lite längre tidsspann. Sätt år 2000 som start och se hur guldet utvecklats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fantastisk utveckling för guldet sedan 2000 minst sagt! Min jämförelse tog sin grund i att jag ville kolla på "hedgefonder" och som representant valde jag Brummer Multistrategy 2XL, vilken är välkänd här i landet, men inte har funnits längre tillbaka än 2008, så som du antyder är jämförelsen inte helt "hundra", men 9-10 år är nog längre än de flesta investerar (eller rättare sagt orkar hålla ut med "dåliga" investeringar).

      Tack för kommentar.

      Radera
  2. Du måste ju jämföra allt i SEK för den svenske investeraren. Därför måste du använda en globalfond noterad i SEK och GULD S iställer för Guld för att visa på en svensk sparares investeringar skulle fortlöpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant! Något naivt - och felaktigt - antog jag att Avanzas lilla gradjämförelse tog hand om det. Något tips om var man kan tänkas göra jämförelser i en valuta?

      (Jag ska uppdatera tillägget med upplysning om att detta inte är fallet i min jämförelse.)

      Tack för kommentar!

      Radera