onsdag 6 juli 2016

Målsättning kapital - 8 miljoner

Efter en liten diskussion med Sparo kring målsättning med sparande är det nu dags för mig att skriva ner mitt resonemang kring hur mycket kapital jag vill uppnå och därmed vara finansiellt fri (vilket för mig innebär att jag inte behöver jobba).

I princip tror jag att det mesta blir bättre med tydliga målsättningar.

Enligt tidigare inlägg räknade jag med att kunna "ta ut" 4% av mitt sparade kapital "för evigt". För att göra det lite enklare (bortse från skatt och inflation samt efter att ha läst Early Retirement Extreme) räknar jag numera med att kunna "ta ut" 3% "för evigt".

Med 1 miljon i kapital kan man alltså täcka 2 500 kr i månadskostnader (1 000 000 * 0.03 / 12).

Så, hur mycket kostnader har vi då? Well, Konsumentverket har gjort en uträkning på vad det kostar för en 20-åring att flytta hemifrån och hamnar då på den smått otroliga månadskostnaden av 12 960 kr/månad. Detta skulle kräva ett kapital av 5 184 000 kr (12 960 * 12 / 0.03).

Eftersom vi är två i vårt lilla hushåll och därmed kan dela på en del kostnader, men kanske skulle behöva vilja ha ett litet större boende än den där 20-åringen, skulle man ju kunna hävda att ett mål vore runt 8 miljoner kronor i kapital (dvs 20-åringen * 2 - 20%). Detta skulle då ge 20 000 kr i månaden (8 000 000 * 0.03 / 12).

Enligt inequalitywatch.eu skulle vi då åtminstone vara över gränsen för fattiga i Sverige på för närvarande 17 200 för två personer (915 EUR * 2 * 9,39). (Denna gräns som motiveras med 60% av medianinomsten i ett land känns ganska hög - läs artikeln där det också nämns att 60% är en vanlig gräns, men diskutabel). I det trevliga Portugal skulle vi komma undan med drygt hälften (489 EUR * 2).

I vårt fall känns det som att 20 000 kr i månaden inte skulle vara alltför knapert, men det beror naturligtvis på hur och var vi väljer att bo.

Så, med ovanstående resonemang blir målet att ha ett kapital om 8 000 000 kr. Dit är det en bit.

Om vi i framtiden äger vårt boende (idag hyr vi) kan naturligtvis kapitelmålet minskas. Likaså om någon av oss väljer att jobba deltid.

En mer noggrann målsättning skulle naturligtvis ta hänsyn till våra faktiska kostnader, samt dela upp dessa i måste-, vill- och lyxkostnader, men det får bli en senare övning. Som målsättning duger ovanstående för mig.

7 kommentarer:

  1. Mm, det är den där "senare övningen" jag tycker är snudd på omöjlig att göra utan att den blir för generell för att kunna använda, men det här var också intressant.

    Men att 8100 kr skulle vara gränsen för fattigdom känns nästan fånigt högt. Ja, det är ingen hög inkomst, men för att få kalla sig fattig kräver jag mer.

    SvaraRadera
  2. ...eller mindre. :-)

    Jag var också förvånad över den i mitt tycke höga tröskeln för "fattigdom".

    Jag håller också med om att detta är generellt, men ger en idé och för mig ett åtminstone tydligt mål. En stund kvar att jobba, spara och investera är en av slutsatserna.

    Oavsett, en buffert och att kunna "bocka av" en del av sina fasta kostnader med 3% regeln är ju inte fel det heller.

    SvaraRadera
  3. 8600:- blir det väl Micke? Knepigt hursomhelst, jag har exakt 8702:- i +-0-budget, då är allt betalt från livsmedel, 5st bilar, amortering á 1500:-/månad, etc. Allt utöver dessa 8702:- är ren och skär lyxkonsumtion (eller sparande såklart :D ).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Du har rätt angående det matematiska. Vi får se om den gode Micke reagerar. :-)

      Du verkar leva imponerande billigt.

      Tack för kommentar!

      Egon

      Radera
  4. Med 3% withdrawal rate, räknar du då med att kapitalet minskar successivt medan ni lever? Det är ju ingen ide att ha kvar något större sparkapital när man dör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avsikten är inte att bibehålla kapitalet, utan att ha "hög" säkerhet mot att det går under noll innan man trillar av pinnen. Många använder sig av 4%.

      Vad som slutligen är rätt får jag be att återkomma till (förutsatt att jag når den där ekonomiska friheten förstås).

      Radera
  5. behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få lån? Har du försökt få något lån? ansök sedan nu på? (christywalton355@gmail.com) om du vill få ett överkomligt lån. Lån erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera