tisdag 14 november 2017

Fondportföljen - en kortare uppdatering

Jag har tidigare beskrivit hur jag ändrat om i fondportföljen, men har på senare tid gjort lite förändringar. Sedan en tid tillbaka investerar jag via månadssparande från kapital som ligger i depån i fem olika fonder:

- Avanza Zero (ingen avgift)
Handelsbanken Sverige OMXSB Index (0,2% i avgift) 

- SPP Aktiefond Global (0,3% i avgift) 
- Länsförsäkringar Global Indexnära (0,2% i avgift) 

- SPP Aktiefond Europa (0,2% i avgift

I de fyra första sparar jag 25% av ett jämnt belopp och resten går in i den femte fonden (även där sprider jag inköpen via månadssparande).

Tidigare köpte jag andelar i Xact OMXSB Utd (ETF) (0,15% i avgift plus courtage), men sedan nåddes jag av nyheten att avgiften för Handelsbanken Sverige OMXSB Index (0,2% i avgift) sänkts och bytte till att månadsspara i denna istället (se inlägg). En vacker dag kommer jag att sälja andelarna som köpts i ETFen och byta till Handelsbankens "normala" fond istället (jag har ju inget direkt behov av att få utdelningar och den lilla skillnaden i avgift äts upp av courtagekostnader, åtminstone i mitt huvud).

Min sida som beskriver mina innehav har uppdaterats.

Hur det går? +5,7% hittills i år enligt Avanza. Detta är ju lägre än index, men jag är ännu inte fullt investerad, så att jämföra med index är inte riktigt rättvist. Jag räknar med att vara fullt investerad mot slutet av året.

2 kommentarer:

  1. Tjena Egon,
    Fina fonder du valt ut där. Jag tror på den där strategin och placeringen du gör i dem. Själv köper jag också Avanza Zero och Länsförsäkringars globalfond.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt med finbesök på bloggen! Tack för kommentar och din intressanta blogg.

      Radera