fredag 9 februari 2018

HM Online - vad klagar folk på?

Okej, jag erkänner att jag absolut inte är imponerad över kursutvecklingen i HM och tycker att de borde byta VD snarast.

Dock tycker jag att delar av det gatlopp bolaget fått löpa på diverse bloggar är lite oförtjänt efter att ha utfört ett litet test:

Många är de som har klagat på att bolaget har en risig webbsida för onlinehandel och eftersom jag är mycket nöjd med ett par tröjor jag köpt på HM samt lyckades tvätta en i för hög temperatur med krympning som följd  tänkte jag att jag förtrösta gången någonsin skulle handla kläder online.

Sagt och gjort så gick jag till hm.com och såg att man kunde få rabatt om man blev medlem. Trevligt. Fri frakt (som man tydligen infört nyligen) är inte så dumt det heller (åtminstone inte ur ett kundperspektiv och som aktieägare hoppas jag att detta uppväger kostnaden för att ha fler butiker framöver).

Att registrera sig och bli medlem gick smidigt. Att hitta min tröja likaså.

Med frugan hängande över axeln ombads jag (läs blev beordrad) att även beställa lite annat som jag uppenbarligen behövde. Allt som allt beställdes det för lite mer än dubbelt det jag ursprungligen tänkt (inte så dumt ur ett aktieägarperspektiv tänkte jag).

Att knappa in adressen och betala fungerade smidigt även det.

Nu får vi se hur det går med leveransen, men jag kan inte låta bli att undra vad folk klagar på. Kanske är konkurrenternas webbsidor mycket bättre, men jag har inte jämfört och ser inte riktigt behovet av så mycket mer.

Med detta sagt kanske ni tror att jag nu kommer att konstatera att bolaget är undervärderat och kommer tillbaks till fornstora kursnivåer, men icke! Här vill jag inte sticka ut hakan, men jag behåller mina aktier och hoppas(!) naturligtvis på bättre tider framöver.

10 kommentarer:

  1. Tjena,
    Jag håller med, det verkar fungera alldeles utmärkt att handla online på H&M. Min fru handlar där ofta och säger att det är toppen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man - det finns fler som är nöjda!

      Radera
  2. Hej Egon.

    H&M har nyligen uppdaterat sidan och jag tycker den är bättre nu. Ser det även positivt att de har börjat med fri frakt och fria returer. Även jag utnyttjade deras rabatt här om dagen. Familjen köper alla barnkläder hos H&M och de kommer vi fortsätta med. Det tar några dagar innan man får sin leverans. Men för egen del har jag inte bråttom :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen erfarenhet av den tidigare sidan, men har inge klagomål på den "nya"/nuvarande. Kul att se att det finns fler som använder sig av den och inte är negativa.

      Radera
  3. Ja ibland undrar jag om folk verkligen tycker att Amazon och Alibaba är under av smidig e-handel. De jag gillar att e-handla av personligen är adlibris men även de brukar krångla (Klarna är ett gissel och de klantar alltid till det så att man måste ringa och ändra manuellt/splitta order/bråka om man köper sällanköpsvaror). Tycker H&M har förbättrat sin plattform och att den är funktionell, varken bäst eller sämst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även jag har haft lite strul med Klarna då jag beställt från CDON, men inte tillräckligt för att bli upprörd och racka ner på vare sig CDON eller Klarna.

      Tack för att du läser och kommenterar.

      Radera
    2. Hade jag bott permanent i Sverige hade jag inte heller brytt mig om det blir en veckas försening men när man är hemma några veckor på semester vill man ju gärna ha leveransen i sin helhet innan man reser tillbaka. ;)

      Radera
    3. Har du upplevt en veckas försening med HM, eller menar du generellt?

      Radera
  4. Leveranstiden ifrån Zara är ungefär hälften så lång som för HM vilket jag alltid tyckt är lite underligt med tanke på att de skickar sina paket ifrån Spanien medan HM ska skickas inom Sverige. Väljer alltid Zara framför HM, inte pga av leveranstid utan främst för att deras kläder håller mycket högre kvalitét.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter lite skumt med så pass stor skillnad i leveranstid. Det är kanske som för oss dödliga en kostnadsfråga (eller förhandlingsfråga mellan t ex HM och den logistikleverantör de använder).

      Radera