måndag 13 augusti 2018

Investerarens framgångsegenskaper, del 2: Disciplin

Efter mitt inlägg om turens inverkan på framgångsrika investeringar är det nu dags för del 2 i den framgångsrika miniserien:

Disciplin

Det brukar sägas att inom investeringar där avsikten är att öka värdet över en längre tidsperiod är det - till skillnad från många andra områden - den som är minst aktiv som vinner över tid.

Nu kan vi dra igång lite anekdoter kring haren och sköldpaddan, länka till Bogleheads, referera till Per H. Börjesson eller helt enkelt lita på att studie efter studie visar att breda indexfonder med låga kostnader i vilka man investerar regelbundet och balanserar om till den allokering man satte från början (enligt sin egen risktolerans) är det som ger bäst resultat över tid, men jag antar att de flesta läsare redan känner till detta. Se även nedan.

Ett problem med detta är att det är så fantastiskt tråkigt (men, det ska ju som bekant vara tråkigt att investera).

Det kräver ett viss intresse för att sätta upp (inte mycket, läs t ex här), men det största problemet med detta är att i och med att det är så "tråkigt" att det kräver en enorm disciplin och det är ingenting jag själv klarar av, även om jag drar mig åt det hållet*.

Disciplinerade

Jag själv är mäkta stolt över att jag endast köper i slutet av varje kvartal och mycket sällan** säljer, något som jag bestämde mig för efter att ha utvärderat alla mina snabba affärer över tid (några bra, några inte så bra och på totalen absolut inte bättre än index). Se t ex mitt inlägg om hur jag handlar aktier.

De flesta av oss som är lite över-intresserade*** kring det här med investeringar vet ju att det som är bevisat bäst på lång sikt, dvs...

- skriv ner vad du har för mål (se t ex Bogleheads guide kring detta)
- skriv ner din önskade allokering mellan aktier, räntor och annat (samt hur (och i vad) du ska investera)
- investera i "breda" fonder med låga avgifter
- köp i ur och skur (allteftersom inkomster och snålt leverne tillåter) - ”automatisera” gärna
- balansera om 1-2 gånger per år
- gör ingenting annat oavsett hur börserna utvecklar sig

...inte är så enkelt för oss i praktiken. (Åtminstone vet jag själv det.) Varför skulle man i ett sådant scenario läsa/skriva ekonomi-bloggar, årsredovisningar osv? Vad skulle man göra med all den frigjorda tiden? :-)

Detta skulle kräva lika mycket disciplin som att äta sunt och motionera regelbundet - inte det lättaste för de flesta!

Så, med detta sagt, hur ser det ut med det disciplinerade investerande enligt ovan i den lilla läsekretsen? Har ni skrivit ner hur ni ska investera? Håller ni er till detta?


*) Mycket generös tolkning av mitt eget agerande, men jag försöker verkligen. Verkligen!
**) Läs "typ aldrig".
***) Om du läser ekonomi-bloggar mer än en gång per vecka och särskilt om du skriver en egen blogg definieras du som över-intresserad. Bara så att du vet.




15 kommentarer:

  1. Jag har inte riktigt fått på pränt hur min filosofi ser ut men det finns ett dokument som jag hoppas är klart under året. Har i min "riktiga" portfölj inte sålt något bolag än. När de hamnar i portföljen är tanken att de ska stanna länge.

    Tack för ett bra inlägg.
    Mvh Pappa Betalar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver inte göra det alltför komplicerat - man kan ju "fylla på" men "regler" allteftersom man lär sig mer. Att sätta grundreglerna tidigt är något jag önskar att jag hade gjort för flera år sedan, men vi lär oss av våra misstag...

      Tack för kommentar.

      Radera
    2. Ja så är det.
      Grunden finns nog.
      Vilka misstag har du gjort?
      Finns det något inlägg med smaskiga detaljer?
      Mvh PB?

      Radera
    3. Många misstag har gjorts. Jag har försökt glömma de flesta. :-)

      Radera
  2. Hej!

    När jag var yngre var det betydligt mer köp, sälj, köp och sälj. Ibland gick det bra och ibland mindre bra. Det är ju väldigt svårt att taima marknaden. Så kör mer nu köp och behåll och håller inte på att försöka få de snabba vinsterna. Har inga regler nedskrivna, men investerat i indexfonder samt i bolag som jag långsiktigt tror på.

    Mvh VER

    SvaraRadera
  3. Hej Egon. Jag försöker hålla mig till mina investerings regler så gått det går. Sparandet har gått bra under flera år men har haft lite problem med riskspridningen. Men det är något jag jobbar att bli bättre på. Precis som du skriver är det svårt att köpa en indexfond varje månad även om det skulle vara det bästa för många. Sen lyckades jag få ca 22 % i avkastning 2016 och detta har motiverat mig att försöka slå index index igen. Tyvärr vet jag inte avkastning 2017 då jag böt till Nordea Investor då. Men jag följer min avkastning bättre nu igen och blir den betydligt sämre än index kommer jag överväga mer indexfonder. Jag kommer inte ändra min investerings strategi framöver. Tycker den har fungerat bra så därför fortsätter jag i samma bana :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imponerande avkastning för 2016! Om du har något som objektivt funkar för dig, så kör på det - du verkar ha tänkt efter.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Var själv inne på samma tema i mitt inlägg om Minesto. Ibland undrar jag om 90-talisterna och 00-talisterna är så beroende av ständiga nyheter i sociala medier att de helt enkelt inte klarar att vänta. Jag gillar när aktiekursen sjunker i en aktie i avsaknad av nyheter och allt annat lika. Det brukar oftast betyda att jag kan öka billigare i väntan på nyheter som eventuellt bekräftar annorlunda.

    För egen del säljer jag nästan bara om jag på allvar tror att företagets långsiktiga vinst är hotad. Om utdelningen sjunker vid tillfälliga kriser berör mig inte för har jag gjort rätt har jag redan tagit höjd för det med säkerhetsmarginal vid aktieköp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där berömda säkerhetsmarginaler är fin om man kan hitta den (eller har tålamod att vänta på den). Dubberkar ha en sund inställning, tycker jag.

      Radera
  6. Morgan Housel.

    The goal of investing isn't to minimize boredom, it's to maximize returns. Successful investing is pretty boring. Its main requirement is patience and inaction. Most people demand more excitement, so they tweak, fiddle, and adjust their investments as much as necessary to destroy as much of their wealth as possible. If you want to do better than average at anything, you must do something that most people can't. In investing, that means putting up with perpetual boredom. It's a serious skill.

    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Der var inte ett citat jag kände till - tack för att du delar med dig av dessa visdomsord.

      Radera
  7. Jag har också en strategi och försöker hålla mig till den. Framför allt vad det gäller att inte köpa och sälja hela tiden, istället köper jag och en gång per år omvärderar jag strategin framåt. Disciplin är helt klart det allra svåraste och inte låta sig dras med i tider av oro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar ha (haft) samma problem, eller åtminstone försöker vi båda undvika alltför mycket köp/sälj. Tack för att du läser och kommenterar.

      Radera