söndag 19 augusti 2018

Portföljernas utveckling hittills i år

Jag kollade till portföljerna och kan konstatera följande utveckling under året så långt:

Fegisportföljen0.7%
Fondportföjen8.6%
Aktieportföljen11.7%
Hedgeportföljen1.0%

Inte så illa alls enligt den viktigaste av alla att rådfråga i sådana här spörsmål, dvs mig själv. Fegisportföljen leverera enligt förväntan, aktie- och fondportföljen över förväntan. Vad gäller hedgeportföljen är jag besviken (men det var faktiskt den portfölj som presterade bäst 2017).

Jag tittar ganska ofta in på mina depåer (alldeles för ofta faktiskt), men ägnar mycket lite tid åt att ändra innehav eller dylikt och min nattsömn störs inte alls av hur mina investeringar beter sig (lätt att säga när det går uppåt såklart).

Aktieportföljen är klart störst och värdet på denna ligger för närvarande på nästan 4,2 miljoner kronor. Spiltan som är portföljens största innehav riskerar dock att dra ner värdet en smula pga att dess största innehav (Paradox Interactive) gick ner 20-25% på senaste rapporten, men vi får se hur det utvecklar sig.

Jämförelser med index kommer efter nästa kvartalsslut, men baserat på nuvarande resultat planerar jag inga ändringar i upplägget. Dock finns det två funderingar:

1) En fundering som dock kommit upp i min lilla hjärna är att ytterligare en gång minska antalet fonder i fondportföljen från nuvarande fem fonder, men jag ska låta dessa tankar få gro lite till och återkommer i frågan om det blir aktuellt. Förutom att jag själv är en mycket enkel människa* tror jag på och gillar att göra saker och ting så enkla som möjligt.

2) En Annan återkommande tanke är att vi står inför en större nedgång på börserna efter en mycket lång period av uppgång samt att vi befinner oss på höga nivåer. Den framgångsrike bloggaren Cornucopia beskriver hur konjunkturindikatorn signalerar att vi ska ligga utanför börsen. Jag tycker att den gode Jan Bolmesson på Rika Tillsammans skrev ett mycket (långt och) läsvärt inlägg på temat.


*) Min kära hustru håller med. Not.

2 kommentarer:

  1. Ja, det är alltid svårt att sia om framtiden. Jag kör en 90/10-portfölj för att stilla oron lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att du menar 90% aktier och 10% obligationer/ränta. En ganska aggresiv fördelning skulle många nog tycka.

      Radera