måndag 17 december 2018

BlackPearl = International Petroleum Corporation

Idag (måndag) är det sista handelsdagen för "fuloljebolaget" BlackPearls aktier att handlas. Vi aktieägare kommer att få 0,22 aktier i Lundinbolaget International Petroleum Corporation (IPCO) istället.

Ingen av aktierna ger någon utdelning(!), utan är båda ett slags förhoppning kring stigande oljepriser i framtiden.

Medans mitt andra oljeinnehav Quinor (f.d. Statoil) har utvecklats väl och gett ordentligt med utdelningar, har innehavet i BlackPearl hittills varit något av en besvikelse med en utveckling av värdet på -23% i skrivande stund. "Uppköpet" av IPCO har inte hjälpt kursen och en del kommentarer jag läst kring detta muttrar lite surt att detta är vad som händer när herrarna Lundin är inblandade.

Enkel, men ganska snygg logga om jag får tycka till.

Det återstår att se hur utveckligen i det sammanslagna bolaget blir. Jag har en del läsning att göra kring detta under den kommande julledigheten.

Några tankar och/eller åsikter kring detta?

9 kommentarer:

  1. Med dagens värdering kommer jag behålla IPC. Med ett oljepris över 60 dollar och kanske lite högre kommer detta vara en bra investering enl min mening. Lundinarna må kanske inte vara de mest etiska, men ska man ta hänsyn till det så ska man hålla sig utanför oljebranchen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer också att behålla mina "nya" aktier. Över tid tror jag också på ett högre oljepris, men som vi sett i år kommer det nog fortsatt att flukturera en hel del. Tack för kommentar.

      Radera
  2. Denna aktie gifte jag mig med som nybörjare på börsen. Jag var med till toppen och sedan även till botten. Det var kul på forumet men mindre kul på kontot...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag förstå det som att ni sedan dess skiljt er? Jag fortsätter (som skrivet) att vara trogen. :-)

      Radera
    2. I samband med husköpet för dryga tre år sedan skiljde vi oss. Jag tror att kursen låg runt tre kronor då...

      Radera
    3. Ajdå. Jag hoppas att huset gett mer nöje.

      Radera
    4. Ekonomiskt verkar det ha gått på jämnt ut. Huset och kursen har dubblat sig :)

      Radera
  3. Permit me to introduce you to LE-MERIDIAN FUNDING SERVICES. We are directly into pure loan and project(s) financing in terms of investment. We provide financing solutions to private/companies seeking access to funds in the capital markets i.e. oil and gas, real estate, renewable energy, Pharmaceuticals, Health Care, transportation, construction, hotels and etc. We can finance up to the amount of $900,000,000.000 (Nine Hundred Million Dollars) in any region of the world as long as our 1.9% ROI can be guaranteed on the projects.
    Le-Meridian Funding Service.
    (60 Piccadilly, Mayfair, London W1J 0BH, UK) Email Contact Info...lfdsloans@lemeridianfds.com

    SvaraRadera