tisdag 25 december 2018

Mål för 2019

Såhär i juletider, när man har chans att koppla av och julmaten jäser i buken och formar ett energilager (fett) inser jag att  ett nytt år står för dörren och med det är det naturligtvis dags att formulera målen för det kommande året.

Ja, jag är en sådan där jobbig en som skriver ner mina mål.

För den som tittar på min målsida, kan ni se tidigare års mål. Den som är intresserad av senaste uppdateringen kring hur det går med 2018 års mål kan läsa här.

Som vanligt blir det exakt 10 mål.

Ekonomiska mål
Resan mot den finansiella friheten fortsätter utan att vi för den skull snålar, utan lever ett - i mina ögon - liv i överflöd och är mycket lyckligt lottade. Målen nedan är tänkta att hjälpa oss på den resan.


1) Hålla mig till mina investeringsregler
Ett ganska så "givet" mål, men så viktigt att det får stå kvar som målsättning även 2019.

2) Spara minst 30% av inkomst efter skatt
Detta är ett mål jag hade även 2018. Jag har valt att ta bort målet kring 300 000 kr i utökat sparande - givet att vi har kvar de jobb vi har idag även under 2019, borde detta värde kunna uppnås och är därmed redundant.

Ett mål.


Fysiska mål
Vi lever alla i våra kroppar och förutsatt att vi har mat för dagen, är det kanske det mest viktiga vi har att ta hand om, givetvis med förhoppning om de positiva hälsoeffekter dessa medför. En god hälsa är ju värt många sparade kronor, om inte annat i - allt annat lika - lägre utgifter för medicin etc.

3) Fullfölja ett halvmaraton på under 2 h

4) Ro 1000 km under året
Detta blir utmanande, eftersom det kräver en hel del träningspass och är beroende av att jag har personer att ro tillsammans med (alternativt äntligen lär mig att ro i singel) plus innefattar ett visst beroende till väder och vind.

5) Springa 500 km under året
10 kilometer i veckan låter inte mycket, men med rodden (mål #4) blir kombinationen en utmaning. Dessutom har jag sprungit ytterst lite under 2018 och startar därmed från noll. Detta kombinerat med ett tresiffrigt utslag på vågen gör att jag får se upp i början för att undvika problem med knäna.

6) Kunna göra 40 ordentliga armhävningar

7) Kunna stå i planka i minst 2 minuter
Uppnått 2018, men är så viktigt för kärnstyrka (försvenskning av det annars kallad "core strength")

8) Kunna ro 5 km roddmaskin på under 19:00
En förbättring med 30 sekunder jämfört med 2018 års mål på 19:30 (vilket uppnåddes).

Andra mål
Även själen ska ha sitt och nedanstående kategori får väl sorteras in under "annat".

9) Läsa minst 10 böcker
Här räknas alla typer av böcker. Jag gillar att läsa, men spenderar alltför mycket tid att surfa runt på internet jämfört med att läsa "riktiga böcker". Jag har över 50 inköpta(!) böcker som väntar på att läsas och skulle vilja reducera detta nummer med minst tio. Inga nya bokinköp annat än om minst en bok lästs med andra ord.

10) Skriva minst två blogginlägg per månad
Någonting borde jag väl kunna hitta på att publicera. Om inte annat uppdatering kring sparkvot varje månad, vilket - otroligt nog - verkar vara av intresse för den lilla läsekretsen.

Naturligtvis vill jag även hitta på några roliga grejer tillsammans med min bättre hälft, t ex resa, men detta fick helt enkelt inte plats i listan (och prioriteras inte lika högt på min lista som hennes...).

Har ni några mål för 2019? Skriver ni ner dem? Hur ofta följer ni upp?
 

9 kommentarer:

  1. Hej.
    Målet är att automatisk månadsspara som vanligt 100% i Avanza Global. Sluta följa börsen varje dag. Sluta läsa bloggar om börsen. Låta portföljen skötas automatisk långsiktigt utan krångel. Lycka till.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enkelhet och krångerfrist ska inte underskattas! Grattis till att ha hittat en enkel model som funkar för dig.

      Radera
  2. Håller på att skriva målen för 2019 en blandad komplott med ekonomi, familj och jobb.
    Återkommer i ett inlägg på bloggen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ta mig en titt när de kommer. Det är kul att se andras mål.

      Radera
  3. Samma för mig Egon, tycker det är otroligt inspirerande och kul att få ned målsättningarna på pränt. Blir ett inlägg som kommer på nyårsdagen faktiskt :).

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera