måndag 1 juli 2019

2019-06: Sparkvot och frihetsgrad - bryter trenden!

Juni månads sparkvot landar på goda 52% och frihetsgraden beräknat på tre månaders kostnader bryter sin trend och vänder uppåt! Äntligen!


Sparkvotens för mig goda resultat beror på lite högre inkomster än normalt i form av reseutlägg som betalats tillbaks av min gode arbetsgivare, en välkommen skatteåterbäring samt en månad utan några extra större kostnader. Utan att snåla blir det inte bättre än såhär utan större extra inkomster.

Jag upptäckte att jag slarvat och inte uppdaterat inkomstsidan för april, maj och juni, vilket också hade en mindre positiv inverkan på frihetsgraden för alla dessa månader.

Efter sex månaders nedgång skulle det inte vara otrevligt med sex månaders (eller mer) uppgång på frihetsgraden, men jag gläds åtminstone av att se en månads uppgång.

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack. Dels beror det på att värdet på mitt kapital (och därmed "uttaget") minskade under 2018-Q4 (i linje med börsens nedgång) och detta slog igenom under januari, februari och mars. Dels beror det också på att utgifterna varit högre än "normalt" under januari - maj.

      Trenden för detta har nu vänt och nästa månad *borde* bli bättre i och med att kapitalet "växt tillbaka" samt min mycket dyra april kommer att utgå ur "tremånaderskostnaden".

      Se mitt inlägg Sparkvot och frihetsgrad - vad menar jag med det? om du är intresserad av hur jag beräknar sparkvot och frihetsgrad.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera