lördag 6 juli 2019

2019-H1: Portföljernas utveckling

Första halvåret i år har varit bra och samtliga portföljer ligger faktiskt på plus så långt:

Aktieportföljen 12,6%

Fegisportföljen 1,8%

Fondportföljen 17,8%

Hedgeportföljen 8,2%

Inte helt otrevlig läsning om jag får säga det själv. Men index då? frågar vän av ordning. Ja, jo, SIX Portfolio Return Index (SIXPRX)* gick upp med 22% under det första halvåret och jag kan bara konstatera att jag ligger långt efter med samtliga portföljer, även om det enbart är aktieportföljen och till stor del fondportföljen som tål att jämföras med detta index.

Aktieportföljen (grön linje) och SIXPRX (gul linje) första halvåret 2019. I denna graf verkar SIXPRX lägre än +22%. Ja ja.. jag orkar inte fördjupa mig i detta.

Sett endast till denna utveckling verkar det vara bättre för mig att äga fonder.

På det stora hela är jag nöjd med mina innehav och den risk jag väljer att ta. I efterhand hade det naturligtvis varit bättre att agera annorlunda (mer aggressivt/med ökad risk), men jag sitter som kanske bekant relativt still i båten nuförtiden och trivs bra med det. Med det sagt är ju faktiskt aktieportföljen klart störst och den som är intresserad av hur jag byggde upp min aktieportfölj kan läsa ett (för mig) långt inlägg här: Så byggdes aktieportföljen

Vad som ingår i de respektive portföljerna finns beskrivet på innehavssidan.

*) SIXPRX utgångspunkt är att spegla utvecklingen av bolag på Stockholmsbörsen. Indexet har en begränsning att inget bolag får överstiga 10 %, samt att bolag som väger 5 % eller mer, ej får väga mer än 40 % tillsammans. SIXPRX tar hänsyn till den avkastning aktieägarna får genom utdelning. [källa: Avanzas hemsida]


5 kommentarer:

  1. Snyggt att du plussar men jag skulle dumpat hedge och fegisportföljen ;). Har du funderat seriöst på att bara köra fonder? Det är ju ett rätt skönt investeringsalternativ. Man bör ju iofs kolla över flera år och se.

    Mvh / Frihetsmaskinen – Följ min resa till ekonomisk frihet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tanken att bara investera i fonder har slagit mig. Baserat på årets avkastning är det ett givet val, men det är ju även det som rekommenderas i de flesta studier ("indexfonder" med låga avgifter såklart).

      Hedgefonden har ju legat illa till, se tidigare inlägg (i maj). Fegisportföljen behåller jag. :-)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få lån? Har du försökt få något lån? ansök sedan nu på? (christywalton355@gmail.com) om du vill få ett överkomligt lån. Lån erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera