fredag 2 augusti 2019

Sparkvot och frihetsgrad 2019-07

Sparkvoten för juli landade på 31%, vilket är strax över min målsättning över året på 30%. Dock ligger jag för året på hela 47%, tack vare extra inkomster tidigare under året. Det ser med andra ord bra ut för mitt mål för helåret, men kommer inte i sig att generera några extra utgifter.

Trevligt är också att frihetsgraden sett på de senaste tre månaders utgifter gått upp kraftigt.



Även sett till sex månaders utgifter ser jag en förbättring. Baserat på 12 månaders utgifter rör sig frihetsgraden desto trögare, vilket är naturligt och ligger still på 50% även om det ser ut som en liten ökning på marginalen i diagrammet nedan.



Jag kan med andra ord täcka hälften av mina verkliga årliga utgifter baserat på 3% uttag från kapitalet. Detta är inte så illa, särskilt med tanke på att vi bor dyrt (men trivs och har inga planer på att flytta) och inte snålar i vardagen.

Skulle vi verkligen vilja uppnå den finansiella friheten "fort" skulle en flytt till ett billigare boende drastiskt snabba upp detta, men det är inget vi planerar för närvarande.

Efter att ha följt upp detta på månadsbasis i drygt två år, tror jag att jag börjar "få kläm" på detta. Detta hjälper mig att se hur pass långt jag har kommit på min resa mot den finansiella friheten.

Om du vill veta mer om hur jag beräkningar sparkvot och frihetsgrad, kan du läsa här.

En liten notis: Jag inkluderar inte utdelningar i mina inkomster. Detta är nog annorlunda jämfört med andra bloggrannar. Jag har uppdaterat blogginlägget jag länkar till ovan för att förtydliga detta.

Resan mot den finansiella friheten fortsätter.

12 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att det rör sig åt rätt håll.
    Du skrivet att ni bor dyrt idag, vill du berätta hur mycket ni lägger på boende(eller har du redan gjort det)?

    Är det verkligen många som räknar med utdelningar som inkomst. Jag upplever att det är tvärtom, eftersom alla bygger en portfölj och vill att den ska bli större för att ni sina mål så verkar det mer som att alla bara återinvesterar utan att ha med det i sparkvot.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pappa Betalar? Trevligt att du tittar förbi!

      Nej, jag har inte berättat hur mycket jag lägger på boendet, men låt oss säga som så att jag tjänar bra och trots det lägger en stor andel på boendet. Detta gör att vi skulle kunna flytta till något som är "okej" och spara kanske 10 000 kr/månad...

      Radera
    2. Alltid trevligt att titta in :)

      Oj, då är det många kronor på boende.
      Men som jag brukar säga:
      Så länge det är ett medvetet val och ni mår bra av beslutet så är det bra!

      Med din sparkvot gör det inte så mycket att ni bor "dyrt".
      Sen är det klart, om målet är att leva på kapitalet så vore det ju smart att sänka utgifterna när det väl är dags, eller spara mer :)

      Mvh PB?

      Radera
    3. Ja, vi väljer som sagt att bo "bra", även om det skär i sparhjärtat ibland. :-)

      Radera
  2. Likt tidigare är "den mätta dagen aldrig störst" ;)

    Det ser bra ut och hellre komma fram och ha njutit av resan, än att sitta på en jolle med vatten och (bark)bröd i ett par år. I min bok tar jag alltid ett kryssningsfartyg än jollen alla dagar i veckan, även om det "kostar" ett par år extra i tid.

    Önskar dig allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Ett bra uttryck.

      Jag ser fram emot din bok. Jag kanske har missat information på din blogg, men när tror du att den kommer att vara tillgänglig för oss dödliga?

      Radera
    2. Hej och kul att du ser fram emot den! Även jag gör det, men jag tror att det kommer vara med en sorts skräck- och ångestladdad förtjusning;)

      Jag har ett möte med förlaget den 8/8, då de kommer till Motala. Om jag hade fått bestämma hade den släppts redan idag, men det återstår fortfarande lite arbete. Jag kan dock våga ta gift på att det blir i december 2019, eller januari 2020:)

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera
    3. Motala, ja, där har man ju cyklat en gång i tiden. Trevligt första gången. Lite mindre trevligt andra gången efter 10+ timmar...

      Lycka till med förläggarna. Det ska bli spännande att läsa boken så småningom.

      Radera
  3. För att göra resan mot målet lite trevligare kan du redan nu planera för hur du ska göra när du blivit 'fri'. Är det tårta OCH glass som gäller, eller ska man åka på tur? Finns många trevliga alternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att Redaktionen hör av sig! Hmm... jag får nog fundera på det där, både det kortsiktiga firandet och de mer långsiktiga vanorna.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera