söndag 1 september 2019

Sparkvot och frihetsgrad 2019-08

Sparkvoten för augusti landade på 42% vilket var överraskande högt för mig. Trevligt. Inga extra inkomster eller specifika "snålinitiativ" bidrog till detta.

Efter att relativt dyra april och maj gått ur beräkningen för frihetskvoten baserat på de senaste tre månaders inkomster fortsatte frihetskvoten sin uppgång och börjar närma sig rekordnivåer. Trevligt även detta.

I grafisk form:


Inkomster och naturligtvis även utgifter kan variera över tid, men även sett till sex och tolv månaders utgifter går frihetskvoten nu äntligen åt rätt håll igen:


Det är alltså den gröna 12-månaderslinjen som ska upp till 100% för att jag ska kunna förkunna mig själv finansiellt fri. I dagsläget ligger jag på 52%, så det är en bit kvar, men nu verkar jag återigen vara på väg åt rätt håll.


10 kommentarer:

  1. Jag vill inbilda mig att allt annat lika så kommer ränta på ränta effekten göra att du kommer under kortare tid komma de sista 50% av frihetsgrad än de första 50%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas naturligtvis det. Tack för kommentar.

      Radera
  2. Svar
    1. Tack. Ja, inte så illa om jag får säga det själv (och inte jämför med andra bloggare med mer fantastiska sparkvoter).

      Radera
  3. Alltid kul när det går åt rätt håll :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajemänsan! Idag såg jag också att aktieportföljen ligger på "all time high". Vi får väl se om det kan bli ett "officiellt" kvartalsslut på nya höjder eller inte.

      Radera
  4. Ser bra ut! Keep it up!

    Tycker fortfarande 3% uttag är väl konservativt, men vi behöver lite säkerhetsmarginal & buffert innan vi hoppar av arbetslivet.

    Själv räknar jag med högre uttag, men har också gjort en 20.000 kr/mån-budget (netto) där jag valt att lägga en buffert & säkerhetsmarginal på 3.000 kr/mån vilket egentligen får samma effekt som om jag gjort en 17.000 kr/mån-budget med lägre uttag.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera