måndag 6 april 2020

Så gör jag med Spiltan (Hög)Räntefond

Det åtminstone jag trodde var hyfsat säkra placeringar och använder mig av i min s k Fegisportfölj, Spiltan Räntefond och Spiltan Högräntefond visade sig inte vara immuna mot en marknad för obligationer som frös igen. Fonderna spärrades, något jag skrivit om tidigare.

Reaktionerna på diverse bloggar har varit ganska negativa, särskilt när det visade sig att konkurrenterna öppnade upp sina räntefonder tidigare än Spiltan. Det har även förekommit klagomål mot att informationsgivningen från Spiltan Fonder har varit bristfällig och förtroendet för fondbolaget har fått sig en törn.

Logo modell enklare. Gillas.

Jag kan förstå detta, men håller inte med, utan tycker att den information som givits på Spiltan Fonders hemsida har varit både saklig och tillräcklig.

Säljer man idag kommer man att från nyåret att sälja med en förlust på 3,43% respektive 12,77%.

Det finns naturligtvis ingen garanti för att bolagen i de underliggande innehaven kommer att kunna betala sina skulder i de mycket ansträngda tider som råder, men personligen tror jag nog att det inte kommer att bli så illa som prissättningen på obligationsmarknaden för närvarande gör gällande.

Ta det inte som ett råd, men för egen del kommer jag att behålla mina andelar minst till slutet av juni, då jag för närvarande funderar på att ta ut en del och investera i aktier eller aktiefonder istället, dvs öka risken i mitt sparande.

Jag återkommer med hur gör jag gör.

Om ni har eller har haft andelar i någon av dessa fonder, har ni sålt, köpt mer eller behåller? har ert förtroende för Spiltan Fonder naggats i kanten?

P.S. Ja, jag äger aktier i Spiltan (som äger största delen av Spiltan Fonder), men hade agerat likadant oavsett. D.S.

20 kommentarer:

  1. Tjenare Egon.
    Mja, i mitt fall är jag besviken på Spiltan. Jag tycker att det är mitt val som kund om jag vill sälja och förlora 12,77% eller 3,43%, det ska inte Spiltan bestämma. Jag kommer inte att sälja i protest, just nu behöver jag inte dessa pengar och fonderna har gjort bra ifrån sig, men jag kommer inte att använda räntefonder som alternativ till bankkonto i framtiden. Likviditet är speciellt viktigt i kristider.

    Ha det gött / K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om det kanske inte framgick ovan är jag naturligtvis långt ifrån glad över detta, men har svårt att se hur Spiltan skulle agerat annorlunda. Att det ligger risker även i dessa fonder är en nyttig lärdom.

      Radera
  2. Sålt. Vill inte ha att göra med företagsobligationsfonder på ett bra tag. Har kvar förtroendet för Spiltans sätt att förvalta sina aktiefonder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa (t ex redaktören på Morningstar, https://www.morningstar.se/se/news/201174/dags-att-k%c3%b6pa-f%c3%b6retagsobligationer.aspx) hävdar ju att nu är ett bra läge att just köpa företagsobligationsfonder. Något jag alltså inte gör, men däremot behåller som skrivet ovan.

      Radera
  3. Jag hade jäkligt tur och sålde innan fonderna stängde. När jag återinvesterar i räntefonder kommer jag i framtiden välja Priornilsson Idea en fond som klarat sig bättre än Högräntefonden i denna "krasch", hittills iaf. Dessutom lagom volatil för mitt ändamål, i relation till avkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis! Jag har ingen aning om Priornilssons fond(er), men kan förstå bytet.

      Radera
  4. Även jag har Spiltan räntefond och använder den som IPS utbetalningar så den får hänga med ytterligare några år.
    Korta räntefonder med stabila bolag är en ganska riskbegränsad investering som passar bra när man vill ha planerade och regelbundna utbetalningar.

    Känner Spiltan ganska (mycket...?) väl och har kvar förtroendet för (åtminstone...)räntefonderna :-)

    Även jag har ökat aktieinköpen under Q2 och kommer nog att fortsätta även under Q3 och Q4. Vi får se hur det går med börsen...

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Besser. Jag läste ditt utmärkta blogginlägg kring hur du resonerar och vart du tror börsen tar vägen närmsta året. Vi får se hur det går, men även jag funderar - som sagt - på att att öka risken/möjligheten framöver, men ser inte att det brådskar.

      Radera
  5. Hello Egon. Jag äger inte någon räntefond alls men det hindrar inte att jag har en åsikt i frågan och jag tycker faktiskt att det ser lite illa ut när Spiltan stänger på det sätt som de gjorde. Tyvärr tror jag dessutom att företagsobligationer kommer få sig ytterligare törnar framöver om inte världsläget ändras snart.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa. Naturligtvis är det inte bra och framförallt inte att de höll stängt längre än andra fonder. Framtiden är det svårt att sia om, men vissa (länk: https://www.morningstar.se/se/news/201174/dags-att-k%c3%b6pa-f%c3%b6retagsobligationer.aspx) hävdar ju att nu är en bra tid att investera i företagsobligationsfonder (med vissa förbehåll).

      Generellt sett får vi se var detta tar vägen. De senaste dagarna har ju varit mycket bra på börsen, men jag tror nog att det fortsätter vara ganska volatilt ett bra tag framöver.

      Radera
  6. Rekommenderar Spiltan Investment!

    SvaraRadera
  7. Många investerade i företagsobligationer för att få en låg risk till något bättre avkastning än banksparande,dessa risker har inte betonats tillräckligt och nu har ju flera års avkastning i dessa gått förlorad,själv han jag sälja med 1-2% nedgång ,men kommer nu vara mkt mer försiktig att investera i dessa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carl Fabian. Ja, många (inkl mig själv) hade inte räknat med detta, även om jag var medveten om att risken hela tiden fanns där. Vi lär oss!

      Radera
  8. Det verkar som att många inte förstår upplägget med (och risker med...) företagsobligationer.

    Självklar är all risk baserad på underliggande företag och har man bara "riskfyllda bolag" i räntefonden så kan riskerna med en räntefond bli hur stora som helst....
    Du kan enkelt förlora hela värdet om alla bolag i fonden går i KK.

    Tricket är att välja ut rätt företag och rätt företagsobligation till rätt räntefond, vilket jag tror att Spiltan Fonder klarar alldeles utmärkt.

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Besser, jag kan inte annat än hålla med på alla punkter, inklusive förtroendet för Spiltan Fonder.

      Radera
  9. Jag har valt att sälja mina räntefonder för att antingen höja risken och placera dem i aktier och aktiefonder, eller behålla/sänka risken och sätta dem på ett trött bankkonto med minimal ränta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sparprofilen. Detta låter som en bra strategi baserat på nya lärdomar. Vi lär oss alla över tid och justerar i vissa fall våra strategier.

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera