tisdag 23 juni 2020

Nyemission i både Advenica och Catena Media

I dagarna nås jag av nyheten att det är dags för nyemission i två av mina "kryddinnehav", dvs både Advenica och Catena Media.



Utan att ha fördjupat mig alltför djupt i resonemangen kring nyemissionerna förstår jag att det i Catena Medias fall går att skylla på effekten av Corona och den intäktsförlust kraftigt reducerade vadslagning på sport detta medfört (det spelas ju inte lika sport som tidigare).




I Advenicas fall är det den fortsatta expansionen som måste finansieras då man ännu inte uppnått positivt kassaflöde (inklusive avbetalning av lån). Vad jag kan konstatera är att för att få in lite drygt 25 miljoner till bolaget betalar man lite drygt 2,6 miljoner till de som hjälper till att hantera detta. Kanske är det normal taxa, men det låter dyrt i mina ögon. Återigen är det dyrt att vara fattig.

I korthet kommer jag inte att teckna mig i dessa nyemissioner. Inte särskilt faktabaserat, men ett skäl till detta är bloggrannen Bessers visdomsord kring så kallade förhoppningsbolag med återkommande nyemissioner.

Att jag därigenom får en lägre ägarandel är något jag accepterar.

Det vore ju trevligt om man någon dag kunde få tillbaka de ca 100 000 kronor vardera jag satsat i bolagen, men med tanke på att de båda gått ner 77-80% gör inte att jag finner det alltför troligt. Jag behåller dem dock i portföljen som ett slags nagel i ögat om att jag ska vara försiktig med så kallade förhoppningsbolag.

Med det sagt önskar jag båda bolagen framgång i nyemissionerna och naturligtvis också i framtida affär.

Är det någon i den lilla läsekretsen som ska delta i någon av nyemissionerna, också väljer att avstå eller har en åsikt kring något av dessa bolag?

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera