lördag 7 november 2020

Sparkvoter

Jag har ju inte uppdaterat er kring mina sparkvoter på över ett halvår, men jag kan lugna läsekretsen med att det trots husköp under året fortsätter att sparas pengar.

I grafisk form:

 

Med sänkta utgifter blir även den kortsiktiga frihetsgraden bättre. 

Hittills i år ligger jag med råge över mitt mål på en sparkvot om 30%, vilket inte är dumt. Å andra sidan skulle jag nog må bättre av att ha lite lägre sparkvot och lite mer "liv", men det är en annan historia.


5 kommentarer:

  1. En del räknar amortering på huset in i sin sparkvot. Argumentet är att amortering på hus är ett dolt sparande. Hur resonerar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, amortering på hus skulle jag räkna in i sparkvoten. Tack för att du läser och komementerar.

      Radera
  2. Jag är ju inte Egon, men det är väl klart att amortering är ett sparande? Inte ens ett dolt sådant eftersom det ökar din nettoförmögenhet.

    Däremot är det ju inte säkert att det är ett bra sparande, eftersom det både kan vara svårt att plocka ut pengarna igen och att avkastningen är låg i dagsläget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom kan ju (även om det är svårt att tro) priser på hus gå ner. Det skiljer ju dock inte andra former av investeringar, t ex fonder och aktier.

      En sak att ta i beaktande är att boende är en form av konsumtion - underhåll etc. kostar ju och ingår inte i sparkvoten (enligt mig).

      Radera
  3. Hus är konsumtion. Avbetalning ger lysande unddvikande av lånets inbyggda ränta på ränta.
    Dessutom är avbetalning risksänkande. Utan avbetalning bor du i sämre än hyresrätt

    SvaraRadera