lördag 30 januari 2021

Sparkvot 2017 - 2020

Jag hör till den lyckliga skara bland oss som både haft hälsan och inkomsterna i behåll under 2020 och håller tummarna för att det förblir så.

Sparkvoten har onekligen påverkats positivt av att arbeta ifrån hemmakontoret under majoriteten av 2020. Negativt ur "sparkvotsperspektiv" är att vi köpte en liten stuga, men för varje gång vi är där känns det som en riktigt bra "investering".

Jag tycker att vi (förutom Corona effekterna) lever ett helt okej liv ekonomiskt sett - vare sig sparandet eller utgifterna känns extrema. 

Så, med det sagt, sparkvoterna för de senaste åren:

 

Inte så illa! 

Om det inte redan har framgått så kämpar jag inte för en stigande sparkvot, även om jag följer upp denna på månadsbasis.

Med nuvarande utgifter, ett visst sparande (lägre än 51%) och ett antagande om att kapitalet växer med 4% per år är jag cirka 8 år från att kunna kalla mig finansiellt oberoende. Vad jag gör om/när det läget infinner sig återstår att se, men jag har inte ändrat inställning från tidigare inlägg i frågan. Jag tycker det bloggrannen Cornucopia skriver i sitt senaste inlägg om FIRE och (de flesta av) kommentarerna ligger nära sanningen - vi behöver alla något meningsfullt att göra och att "ligga på soffan" är nog bara skönt ett kort tag.
 

2 kommentarer:

  1. Sparkvot på 51%, mycket imponerande! Håller med om att människor behöver en meningsfull sysselsättning. Kapitalet skapar frihet att göra mer av det man vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar. Höga inkomster gör det lättare att hålla en hög sparkvot (om man undviker alltför mycket "livsstilsinflation". Det är i detta läge vi i vårt hushåll har befunnit oss i ett tag. Vi får se hur länge det varar, men än så länge kan vi alltså hålla en hög sparkvot utan att göra dramatiska avkall på vad jag tycker är en mycket bra livskvalitet.

      Jag läste igenom inläggen på din nystartade blogg. Intressanta tankar. Jag lägger till dig i min blogglista.

      Radera