fredag 17 september 2021

Jag håller mig till min plan trots allt

Det finns inga planer som överlever kontakt med verkligheten, sägs det. Det kan nog stämma om man förväntar sig ett visst (eller bättre) utfall, vilket nog är själva grundtanken med alla planer. 

Min plan har sedan någon gång 2015 varit att sluta försöka göra "snabba klipp" med aktier. Ett enkelt mål kan tyckas, men inte för mig där och då. Jag satte upp ett antal regler som jag faktiskt lyckats följa sedan dess. (Reglerna/planen skrevs ner 2016 i detta inlägg.) 

Nu börjar planen börjar närma sig sig sin fulländning (dvs jag har 15 aktier i portföljen och är "fullinvesterad" i dessa) och jag har tillåtit mig ett undantag: Inköp av Xact Norden Högutdelande. Detta med tanke på att jag vet att kassan i portföljen räcker för de inköp som saknas i den femtonde och sista aktien jag ännu inte är fullinvesterad i (Axfood).

För en tid sedan publicerade jag ett inlägg om att jag funderar på att investera i "miljöbolag" och bad om lite idéer. Jag fick ovanligt många kommentarer med tips om många intressanta bolag. 

Sedan dess har jag funderat på hur jag ska göra: Köpa in mig i några av dessa bolag som ett slags kryddor? Jag kom t o m så långt att jag bestämt mig för att addera tre aktier till portföljen. För skojs skull kan jag ju skriva ner vilka dessa är samt kursen då jag funderar kring detta, så kan jag (eller den som har lust) en vacker dag kolla hur utfallet hade blivit:

Powercell (vätgasrelaterad teknik): 178,40 kr/aktie
Minesto ("havskraft"): 16,69 kr/aktie
Eolus Vind (vindkraft): 176 kr/aktie

Som ni förstår är jag helt klart lockad, men har efter mycket om och men kommit fram till att jag håller på min strategi med mina 15 aktier och med Xact Norden Högutdelande som en slags "ventil" för nuvarande kassa och framtida utdelningar.

De pengar jag lyckas spara undan framöver från min lön kommer jag att investera i indexfonder och/eller i en pensionslösning jag har.

Vi får se om detta visar sig vara rätt. Med reservation för att jag kommer att ändra mig ändrar jag alltså inte på mina egna regler, utan fortsätter i inslagna hjulspår.

Det är inte för inte min aktieportfölj kallas för Nordens tråkigaste.

4 kommentarer:

  1. Haha! Din lille fegis:) Du kommer ångra dig rejält om 2-3 år. Men varför inte lite säkra bettingaktier från en exploderande USA-marknad? Delstat efter delstat öppnar upp och flera svenska bolag tar för sig av kakan som kommer vara världens största om bara några år. Kindred? Catena Media? Evolution?

    Mvh Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Tro det eller ej, men just Catena Media råkar jag ha i portföljen!! För närvarande ligger innehavet på minus, men jag ska ju ha det ett tag, så vem vet, det kanske går upp på plus om ett par decennier.

      Tack för tips!

      Radera
  2. Läste ditt inlägg från 2016. Intressant att läsa andras strategier, uppskattas! Ser gärna ett uppdaterat inlägg snart om du orkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för intresse. Jodå, det ska jag nog kunna få till - som en slags renskrivning när resans mål har uppnåtts. Det börjar närma sig.

      Radera