fredag 14 januari 2022

Lån inom släkten. Det gick bra - till slut!

Jag beskrev i ett tidigare inlägg att vi lånade ut pengar till nära släktingar som behövde ett "brygglån" i samband med försäljning av tidigare bostad och köp av ny bostad. 

Det kändes bra att kunna ställa upp.

Det var inte precis kaffepengar som lånades ut och vi hade blivit lovade att få tillbaka pengarna innan jul och så blev det tack och lov.

Ett lite stressande ögonblick infann sig när det uppdagades att försäljningen gjorts via handslag (som ju "gäller" bland hederligt folk) och det vid tillträde visar sig att köparen inte fått loss de pengar som skulle betalas... Det hängde nämligen på att köparen i sin tur skulle sälja någon bit skog och ingen skog hade sålts. 

Som tur är lyckades köparen utan problem få lån i en bank, men det tog en dryg vecka innan det var klart. 

Jag tog det lugnt och satte inte press på mina släktingar under denna tid av ovisshet, men en lärdom är att se till (eller åtminstone ställa frågan) att det finns påskrivna papper i alla led...

4 kommentarer:

  1. Klokt att avvakta med kontakten, det lönar sig nog i längden...
    Och att man lär sig något varje dag (eller kanske varje år...)...

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när detta lilla problem uppdagades blev de nära släktingarna ganska stressade och det kändes inte meningsfullt att spä på det ytterligare. Dessutom har jag ju väldigt god koll på att det är "bra folk".

      Radera
  2. äh. Om man spottat i handen innan handslaget är det en bra garanti.

    SvaraRadera
  3. Hej Valient. Välkomment tillbaka till bloggandet! Jag har lagt till din blogg på min blogglista till höger.

    SvaraRadera