torsdag 28 mars 2024

Aktieportföljen 2024-Q1: Sälj, köp, rekordvärde och fördelning

Det är dags för en kortare uppdatering av aktieportföljen. En angenäm sådan, vilket inte är förvånande med tanke på hur marknaderna har utvecklat sig på sistone.

Mina affärer i senaste rundan (jag handlar ju endast runt kvartalsskiften och oftast - såsom denna gång - veckan innan kvartalet tar slut):

2024-03-25 såldes 3400 aktier i Advenica för 8,21 kr/st (totalt 27 941 kr).

Därmed är mitt ägande i detta bolag avslutat. Inget fel på bolaget som sådant, men det har inte varit någon angenäm resa värdemässigt sedan de bytte logga och flyttade från Lund (klara varningstecken inser jag såhär i efterhand) och jag bestämde mig för en tid sedan att denna inte längre platsar i min förenklade portfölj. Med tanke på att cyber säkerhet varit ett hett område ett bra tag hade jag tänkt mig en bättre utveckling på innehavet, men sålde efter över sju års ägande med förlust. En besvikelse jag lägger bakom mig.

2024-03-26 såldes 3000 aktier i Handelsbanken A för 110,10 kr/st (totalt 330 300 kr).

Tanken bakom att sälja det fina Handelsbanken (med liten vinst) är att reducera min risk. Jag har ju trots allt indirekt innehav via Industrivärden. Ytterligare steg i förenklingen av min portfölj, helt enkelt. Detta fina bolag har funnits i portföljen i nästan sju år, oftast legat på minus, men nu lyckades jag sälja på ett litet plus även efter att årets fina utdelning nyligen kasserats in.

2024-03-26 köptes 250 andelar i XACT Sverige för 645,96 kr/st (totalt 161 490 kr).

I denna ETF har jag fortfarande ett litet utrymme att investera mer när pengar finns tillgängliga. Denna ETF passar in i min strategi för något lägre risk.

2024-03-26 köptes 1600 andelar i XACT Norden Högutdelande för 135,31 kr/st (totalt 216 494 kr).

I denna fina ETF anser jag mig numera "fullinvesterad". Även denna passar in i strategin med lite lägre risk i portföljen.

I och med ovan affärer cementeras positionen för Nordens tråkigaste aktieportfölj ytterligare.


Portföljens värde i slutet av kvartalet landade på nya rekordnivån 9 259 455 kr.

Värde över tid:


(Denna gång fick jag lägga till ytterligare en miljonnivå på y-axeln vilket inte kändes alltför betungade och är något jag gärna gör även framöver. Av en slump pekas denna nya nivå ut på bilden ovan.)

Portföljens fördelning:

Investor B                         14.4%
Lundbergföretagen                 12.6%
Xact Sverige                         11.9%
Xact Norden Högutdelande 11.1%
Industrivärden C                 10.8%
Investment AB Spiltan           9.8%
Equinor                                   6.9%
Castellum                           6.9%
Bahnhof                                   5.3%
Axfood                                   4.7%
Kinnevik B                           2.9%
Essity A                                   2.8%


Om/när portföljen når 10 miljoner kronor anser jag mig finansiellt fri (FI enligt utrikisk förkortning och beskrivet i inlägget När är det tillräckligt?). Även om det gått ganska fort uppåt på sistone är det en bit kvar dit med andra ord. Vi får se om det fortsätter uppåt.

Kampen för den finansiella friheten fortsätter således.

Till sist ber jag att få tillönska den lilla läsekretsen god hälsa, framgång på marknaderna och framförallt att kriget i Ukraina tar slut (med seger för Ukraina) och att annat elände i världen ordnar till sig. 

12 kommentarer:

  1. Bra muspekare den där.

    Ja, Putin är ett stort hot mot allas välmående och behöver stoppas där han är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag upptäckte att jag missat att "ta bort" muspekaren när jag redan klistrat in bilden och valde för en gångs skull att inte göra ny skärmbild eftersom det blev lite lustigt.

      På punkt nr 2 håller jag med (med den lilla anmärkningen att han gärna får dra sig tillbaka till rätt sida Ukrainas gränser, men jag förstår hur du menar).

      Radera
    2. Imponerande utveckling av värde och insatt kapital !!!
      Men jag som är som "utdelningsinvesterare" ser att flera bolag inte ger speciellt mycket utdelningar.
      Vore kul att se även den utvecklingen över åren.
      Jag gissar att du klarar att öka även den utvecklingen framöver...
      Besser

      Radera
  2. Glad Påsk på dig också, och grattis till din fantastiska pengamaskin. Har också lärt mig via dyrköpta erfarenheter att en defensiv tråkig portfölj är bäst på lång sikt.
    Angående Ukraina vore det ju trevligt med fred. Är det ingen som tänker på alla dom människor som stupar längre? Detta är den blodigaste konflikten sedan 2:a VK. Ukraina har noll möjlighet att vinna detta krig militärt, då de oavsett stöd från väst har underläge på alla områden. Att förlänga kriget innebär endast att Ryssland kan erövra större arealer och fler av Ukrainas invånare stupar. Så fredsförhandlingar är min högsta önskan. Tyvärr dränks min önskan i majoritetens krav på att fortsätta kriget. Men alltid lätt att kräva mer krig när någon annan offrar sina liv. Till slut finns inga fler liv kvar att offra. Vad har Ukraina vunnit då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vill att Ukraina ska vända sig om, dra ner byxorna och säga "varsågod"? Det finns ser värda att slåss för och frihet är en av de sakerna. Ukraina styrdes från Moskva under sekel med tiotals miljoner döda som följd. Är det konstigt att de inte vill uppleva det igen? Skulle du vilja se din familj tyna bort i svält som på 1930-talet, eller se vänner försvinna till slavläger i Sibirien som på 1950-talet?

      Jag har inget intresse av att det pågår ett krig, men jag har ett själviskt intresse i att Putins krigsambitioner stoppas innan han blir en ny Hitler (alla med lite historiekunskap bländas av parallellerna med 1930-talet), och jag har ett humanitärt intresse i att hjälpa Ukraina försvara sig så länge de så önskar.

      Skulle Ukraina bestämma sig för att de vill leva under Moskva och Putin, då är det så, men så länge de vill annorlunda ska vi hjälpa dem så gott vi kan. Det är inte upp till dig att diktera till Ukraina att de ska ge upp som en ryssbot. Det är något Ukraina själva måste få bestämma.

      Radera
    2. Snåljåp: Det snabbaste sättet att få slut på stupade är att ryssarna drar sig tillbaka. Ukraina kan mycket väl vinna detta krig. De slåss heroiskt inte bara för sin egen frihet, utan även vår.

      Daniel: Jag kan inte annat än hålla med i det du skriver.

      Radera
  3. Grattis. Om det blir 10 miljoner och du räknar dig som FI, blir det även RE då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Skulle det inträffa inom 1-3 år är svaret "nej" om inte situationen på jobbet skulle bli outhärdlig eller om arbetsgivaren bestämmer sig för att inte längre vilja åtnjuta mina tjänster. Jag har alltså inte "bråttom" med att sluta jobba.

      Radera
  4. Daniel och Egon@
    Märkligt hur diskussion om denna konflikt ofta urartar till att rabbla ur sig trams om att jämföra Putin med Hitler och att alternativet till fred är massvält och snart världens undergång. För att först denna konflikt krävs vissa historiska kunsaper om denna region. Några konkreta frågor till Daniel och Egon:
    1) Ukrainas krigsmål är att Krim skall tillhöra Ukraina. Är detta rimligt? I så fall varför?
    2) Varför ingick officiellt Minskavtalen (Även om A.Merkel medgivit att väst och Ukraina aldrig avsåg att följa dess intentioner). Hur hänger Minskavtalen ihop med hur krigets frontlinje ser ut?
    3) Om man fortsätter att propagera för krig och fortsatt slakt har man ett ansvar att förklara hur en förlängning av kriget skulle gynna Ukraina, dvs hur de skulle vinna kriget trots underläge på alla områden. Det finns ju ett rimligare utfall av fortsatt krig (bortsett från de mänskliga lidandet) och det är ju att Ryssland erövrar och behåller de historiskt ryska områdena även längs Svarta Havet.
    3) Vilka var Rysslands krigsmål när kriget startade? Dvs vad krävde Ryssland i det fredsfördrag som lpg färdigt för undertecknande i Istanbul våren 2022?
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ser uppenbarligen helt olika på detta. Det står dig fritt att propagera för vilken åsikt som helst på den egna blogg (vilken jag inte kan hitta), men - i all vänlighet - inte här på ett inlägg om någonting helt annat.

      Radera
  5. Det är skillnad på att propagera och diskutera. Just diskussion av olika ståndpunkter med argument och analys är väl demokratins fundament. Och vill du inte ha något meningsutbyte är det ganska dumt att bjuda in. Lättare om alla tycker samma sak. Tyvärr har ni ordentligt fel i fråga om Ukraina. Närmsta halvåret/året kommer med smärtsam tydlighet visa just detta.

    SvaraRadera
  6. Mycket möjligt att Ukraina förlorar eller så kanske de vinner, oavsett vilket så har ju vi i Sverige inget med den etniska konflikten att göra överhuvudtaget! Vi har väl nog med egna problem i vårat egna land kan man ju tycka.
    Tycker det är märkligt hur alla är så pigga på just krig, vill man kriga så står det ju var o en helt fritt att åka ner som frivillig till fronten och göra en insats om man nu anser det vara nödvändigt.
    Det här tramset om att Putin måste stoppas annars så tågar han mot London o Paris är ju bara så urbota korkat så man baxnar, Man ska naturligtvis vara försiktig och väl rustad inför alla eventualiteter men krigshetsen börjar Jag tröttna på i från alla fjantiga stollar i Sverige som sitter hemma o babblar strunt.
    Mitt råd åk ner o slåss eller håll käften!!

    SvaraRadera