tisdag 3 januari 2017

Kvartalets inköp: Telia och riktigt mycket H&M

Då har - helt enligt investeringsreglerna - kvartalets inköp gjorts. Denna gång bjuds det efter en liten diskussion om huruvida man ska visa portföljens värde eller inte på lite mer detaljer:



2016-12-28: 1000 st aktier i Telia (min värdeanalys) inköptes på kursen 36,67.

2016-12-30: 400 aktier i H&M (min värdeanalys) införskaffades på kursen 253,70. Detta är mitt största enskilda inköp någonsin faktiskt.

2017-01-03: Ytterligare 300 aktier i H&M införskaffades på kursen 250,50.

Stora köp i H&M med andra ord. I och med detta är jag vad jag brukar kalla fullinvesterad i H&M. Detta var lite mer än vad jag hade tänkt mig från början, men jag kände att jag inte kom in i Advenica på under 20 kronor vilket är vad jag var villig att betala just idag.

Fördelningen i portföljen ser efter denna inköpsrunda ut enligt nedan:

Statoil18,2%
Lundbergföretagen B18,0%
BlackPearl16,7%
Industrivärden C16,2%
H&M14,2%
Investor B10,5%
Telia Company4,3%
Advenica [krydda]1,9%

Historiken i portföljen över tid kan ni se på innehavssidan.

(Den matematiskt begåvade kan nu t ex med hjälp av att jämföra med förra kvartalets inköp och lite högstadiematte beräkna portföljens storlek. Vackrast logik och bästa resultat beskrivet i kommentarsfältet belönas med... hmm... ett hedersomnämnande.)

Då var det roliga över för denna gång. Ungefär tre månader till nästa inköp.

11 kommentarer:

  1. Riktigt rejält köp i HM. Snyggt jobbat! Ett kvalitetsbolag som HM till de pengarna kan inte vara fel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag både tror och hoppas att du har rätt!

      Radera
  2. Hur tänker du med Telia? Visst, de är billiga nu, men direktavkastningen kommer enligt de flesta signaler att sjunka, de har fått pröjsa duktigt med böter och skandalerna verkar aldrig ta slut, samt att de får svårare och svårare att tjäna pengar på sin nuvarande verksamhet. Telia börjar för mig kännas som en dinosaurie som till sist kommer att duka under om den inte anpassar sig. Utdelningssänkningen 2017 tycker jag är en signal om detta... hur tänker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror (och hoppas) att det faktiskt är slut på skandalerna nu, men den som lever får se. Jag tror också att anpassningen till framtiden pågår och att det inte alltid är så illa att vara stor. Jag har skrivit några rader om mina tankar kring Telia i inläggen nedan (och jag är medveten om att många har en mycket mer negativ syn på bolaget):

      Telia - jag köper. Varför köper du (inte)?

      Telia - värdeanalys

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Så här är det ju alltid med aktier. Antingen ser allt bra ut och då är det dyrt, eller så är allt skit och då är det billigt. Bortsett från riktiga marknadsomspännande kriser, då kan allt vara billigt. Men då anses allt vara skit ändå.

      Jag vågar inte bedöma sannolikheten för att Telia "dukar under". Men vi kommunicerar inte precis mindre och mindre, om man säger så. Affärsmodellen är inte hotad av disruption likt många andra branscher.

      Radera
    3. Ja, inte helt lätt att hitta "fynd", men jag försöker. Samtidigt skulle det inte överraska mig om börsen som helhet går ner under året, men jag har ju min "fegisportfölj" och följer min strategi, så får vi se hur det går. Tack för att du kommenterar.

      Radera
  3. Går också i tankar att passa på att öka lite men har redan ett stort innehav så avvaktar och ser om det fortsätter nedåt imorgon. Har en passiv order på 243 kronor som ger en YOC på 4 procent. Helst skulle jag se tecken på att det vänder igen innan jag går in alltför tungt.

    Tror också det kan vara klokt att ta in en liten post med Telia. Jag köpte strax före höstutdelningen och är ganska nöjd med den halva procent av portföljen jag har i aktien. Funderar dock på att öka om den skulle vända nedåt igen för delar din uppfattning att aktien är ganska rimligt värderad just nu och att två kronors utdelning per aktie är riktigt bra trots minskningen.

    Däremot tankade jag Hemfosa ordentligt idag efter den föll sedan SEB rekade "behåll". Aktien handlas till en YOC på 5 procent mot fjolårets utdelning. Ex-datum på måndag innebär som bonus att jag får tillbaka 1,25 procent redan fredagen därpå. Tror dessutom att de kan höja utdelningen något i år med tanke på hög vinst och stark kassa (och ganska hög andel skulder).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar.

      Vi får se om det var vettigt att köpa så mycket H&M i en vända. Telia är ju ett bolag som väcker känslor och det är många som inte tror på bolaget framöver, så jag är glad att jag inte är helt ensam i en (försiktigt) positiv hållning till bolaget och dess aktie.

      Hemfosa har jag ingen koll på, men ska ta mig en titt.

      Radera
  4. ...Och dom flesta sa att "brexit" inte kunde ske eller Trump vinna!? Ibland ska man bara inte lyssna på allt alla säger, utan våga gå sin egen väg. (Ja jag äger Telia aktier, så jag är partisk) :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, ibland händer det "oväntade". Vi får väl se om detsamma gäller Telia (i positiv bemärkelse).

      Radera
  5. Ett tips
    Köp Wihlborgs fastigheter.
    Brutalt undervärderade och brutal vändning på gång.
    De tjänar mer än dubbelt så mkt som H&M/aktie, med en aktiekurs på 165kr.
    De har dessutom bra framtidsutsikter till skillnade från H&M.
    H&M har med sitt höga p/s-tal och höga värdering 0 uppsida, det är som att köpa en högriskobligation med bara 3% avkastning.

    Stor nedsida i H&M men ingen uppsida att tala om.
    Med sale på 120kr/aktie å dubbel aktiekurs...ett fullständigt idiotiskt case.

    SvaraRadera