torsdag 16 februari 2017

Nu vänder vi blad - portföljen YTD (skadeglädje) och lite annat smått och gott

Efter att ha fått ur mig ett inlägg kring bloggande generellt (där framförallt "Trafikgenererande inlägg - en styggelse?" väckte ganska mycket debatt samt ett där jag utmanar utdelningsinvesterarna är det nu dags att vända blad och gå vidare i blogglivet.

Vi som vänder blad.

Vad sägs om att jag som kompensation bjuder på lite skadeglädje? Aktieportföljen går hittills i år sämre än index!

Aktieportföljen YTD: -0,02%

SIX Portfolio Return Index YTD: +3,95%

Ett ganska ordentligt negativt glapp måste man tyvärr konstatera. Kanske kommer detta lite likt en bakfylla efter ett mycket gott resultat 2016 (+34,7%).

Bland mina innehav ligger jag i skrivande stund på minus på mina innehav i H&M och Telia. Alla andra aktier ligger faktiskt på plus. Fördelning kan ni se under fliken innehav ovan.

Blickar vi framåt till nästa inköpsrunda i slutet av kvartalet går funderingarna i riktningen att öka i Telia, bli delägare i Novo Nordisk samt öka i Advenica. De två första "makes sense" i skrivande stund enligt bevakningslistan. Den som hänger med får se hur det blir till slut.

Vad gäller målen för 2017 ber jag att få återkomma med lite mer detaljer, men generellt sett går det bra med de finansiella målen, men sämre med de "kroppsliga". Jag har flera ursäkter. Alla dåliga.

Nu är det slut på denna lilla uppdatering. Lev väl.



2 kommentarer:

  1. Min YTD i år är också -0,23 procent. Beror mycket på att Serneke är ett oproportionerligt stort innehav i portföljen och drog ned den när de var nere och vände i veckan. De flesta av mina övriga aktier visar med marginal blå siffror. H&M ned men endast -0,17 procent och Telia är också ned ett par procent just nu.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentar. Det känns skönt att veta att jag inte är ensam om att gå sämre än index hittills. Kämpa på.

    SvaraRadera