onsdag 6 september 2017

Dags att späka sig igen - inte kolla depån på tre veckor

Självplågare som man är och kombinerat med en ambition att vara en långsiktig investerare har jag bestämt mig för att inte logga in på depåerna förrän det är dags för nästa kvartals inköp, dvs om ungefär tre veckor. Det ska bli spännande att se vad kurserna står i då, dvs när det är dags att handla igen (+/- en vecka runt kvartalsskiftet).

Jag ägnar alldeles för mycket tid på att titta in på depån och även om jag på senare tid varit tillräckligt disciplinerad för att inte göra några impulsaffärer är ju risken klart större jämfört med om jag inte loggar in. I idealfallet skulle jag endast logga in runt kvartalssluten och i övrigt låta aktierna jobba på (förhoppningsvis uppåt), men det är något jag inte tror mig klara av på mycket lång tid, förmodligen aldrig.

Jag har som bekant provat detta en gång tidigare med gott resultat. Det återstår att se om jag klarar utmaningen även denna gång.

6 kommentarer:

  1. Har själv oxå ett stort begär att måsta titta i depån varje dag och varje timma. Har börjat använda kurslarm mera nu och tittar bara in i depån när det plingar till i telefonen i och med att en aktie är nere på intressanta nivåer för att öka i. Stressen har minskat när man inte behöver titta i depån varje timme nu. Fördelen med detta är oxå att man minskar alla impulsköpen när en aktie dippar 1-2%.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje timme?!? Oj, jag som trodde att jag hade problem när jag kollade nästan varje dag. :-)

      Radera
  2. Det här känner jag igen, är ju veckohandlare mycket för den skull. I och med att jag nästan varje vecka får någon utdelning blir det enklare att legitimera för sig själv att man kollar ganska ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som ett gammalt djungelordspråk lyder: Riktiga män handlar endast en gång i kvartalet. :-) (Menat i all välmening och med glimten i ögat vill jag påpeka för eventuella genuspoliser i läsekretsen.)

      Tack för kommentar. Jag håller med om att det är svårt att "hålla sig", något jag förlorat mycket tidnoch kronor på genom årens lopp.

      Radera
  3. Det är svårt att låta bli köpknappen när det blir "bra pris på bra aktier"... :-)
    Även jag har den typen av problem ibland...

    Ett tips. det som hjälper är att synka inköp med skatt på ISK kontot varje kvartal.
    Jag försöker undvika "onödiga skatter" (understatement!!) och har alltid min kapital på ISK vid varje kvartalsskifte.
    Eftersom varje inköp genererar skatt så bör antalet inköp minimeras bara av den orsaken. :-)

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips och kommentar. Jag har inte ISK, men förstår hur du tänker.

      Radera