tisdag 26 december 2017

Måluppfyllnad 2017 och mål 2018

Efter att häromdagen gått igenom portföljernas utveckling under 2017 är det så dags att titta på hur det gått med målen för året. Jag räknar inte med några förändringar under de kvarvarande dagarna.



1) Ha en sparandegrad över 30% av nettolönen under 2017. - Resultat: 44% . UPPNÅTT

2) Hålla mig till mina investeringsregler oavsett hur marknaderna beter sig. - UPPNÅTT
Jag håller mig i skinnet! Med facit i hand verkar jag (och mina investeringar) må bra av klara och tydliga regler.

3) Spara undan/investera tillräckligt för att köpa två nya aktier i aktieportföljen. - UPPNÅTT
I beaktande av mål nummer 2, har jag faktiskt uppnått detta mål och investerat i två nya aktier (Castellum och Handelsbanken).

4) Komma fem procentenheter närmare den finansiella friheten. (Definierat som ökad investering/sparande, ej värdeutveckling - vare sig positiv eller negativ). - EJ OK
I och med att jag i en bloggpost uppdaterade det kapital jag anser mig behöva för den finansiella friheten (länk), flyttade sig även målet från 5% x 8 miljoner till 5% x 15 miljoner - en avsevärd ökning! 

Nu kanske de ännu viktigare målen i kategorin träning och hälsa:

5) Kunna göra 40 ordentliga armhävningar i sträck. (idag: 20 st) UPPNÅTT

6) Kunna utföra plankan i minst 120 sekunder (idag: 70s). - UPPNÅTT

7) Ro 5 km roddmaskin på under 19:30 minuter (idag: 20:45 20:08 19:48 min). - EJ OK
Här nådde jag inte i hamn. För att klara av detta måste jag helt enkelt ägna mer tid åt detta.

8) Åter kunna springa 10 km på under 60 minuter (idag: 68 59 min). UPPNÅTT
Redan i april sprang jag 10 km under en timme för första gången på mycket länge och har lyckats göra om den bedriften några gånger sedan dess.

9) Väga under 100 kg (idag: 106 98,6 98,1 kg). UPPNÅTT
Det här målet nådde jag under året och hoppas klara mig under tresiffrigt även under nuvarande julledighet.

10) Läsa minst 10 böcker under året (varav max 5 jobb- eller ekonomirelaterade). - EJ OK
Här ligger jag definitivt efter plan. Jag har endast läst tre böcker hittills och ligger ordentligt efter plan för att uppnå detta mål.

Summa summarum: Jag klarade av sju av tio mål, där mitt mål med att komma fem procentenheter närmare den ekonomiska friheten ändrades drastiskt i och med ny beräkning, men ingen ursäkt - jag klarade inte det helt enkelt.


De tio målen för 2018

För 2018 blir målen liknande, men med vissa förändringar. I korthet:

1) Hålla mig till mina investeringsregler

2) 300 000 kr i utökat sparande (ej värdeförändring eller utdelningar)

3) Spara 30% (eller mer) av inkomst efter skatt

4) Väga 96 kg eller lägre

5) Springa 10 km på under 57 minuter

6) Kunna göra 40 ordentliga armhävningar

7) Kunna stå i planka i minst 2 minuter

8) Kunna ro 5 km roddmaskin på under 19:30

9) Läsa minst 10 böcker

10) Skriva minst två blogginlägg per månad

En blanding av ekonomiska, hälsa/tränings och lite mer teoretiska mål. Något för både plånbok, kropp och själ med andra ord.


Några kommentarer/åsikter?





4 kommentarer:

  1. Hej. Som nybliven roddmaskins ägare är det roligt att se någon ha ett mål på roddmaskin. Det är på en Concept2 maskin antar jag?
    Själv har jag bara kört 5km två gånger där snabbast tid var 22.18. Så har en hel del att förbättra och hoppas jag ska kunna gå under 20 minuter nästa år.
    Vi får kämpa på tillsammans mot nya tider 2018. :)
    God fortsättning och gott nytt år.
    /Joakim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Joakim. Ja, det är en Concept 2 maskin - det är märket som gäller för alla som ror ”på riktigt”. Kul att även du har (tillgång till) en maskin. Det är mycket bra träning, men kan lätt bli lite tråkigt. Meddela gärna hur det går.

      God fortsättning även till dig!

      Radera
  2. Tycker du har haft ett bra 2017 gällande dina mål :-) Lycka till även med kommande års mål. Ska även jag fundera ut lite mål till kommande år.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Slimis. Lycka till med formulerandet (och uppfyllandet) av dina mål.

      Radera