lördag 26 maj 2018

Återigen - problem i EUro området

Jaha, då var vi där igen, med förnyad oro i södra Europa.

Denna gång är det inte grekerna som ställer till det, men som vanligt är italienarna med och skapar oro (denna gång genom att det ser ut att bli två populistiska partier som tillsammans bildar en regering). Att de tonat ner sina löften om att avskaffa Euron verkar inte ha lugnat marknaderna som beslutade sig för att - mycket riktigt enligt lilla mig - tycka att nu är de italienska statsskulderna mer riskfyllda än de tyska.

Uppe på nivåer likt under finanskrisen, men fortfarande långt från (senaste) eurorkrisens nivåer.

Att det kommer krisa i den nya regeringen i Italien - om den nu verkligen kommer till stånd är väl ingen direkt lågoddsare. Frågan som närmast berör oss är väl hur mycket kaos inom EU/Eurosamarbetet de hinner ställa till med innan det blir nyval. 

Det lär bli lite mer volatilt på marknaderna framöver är jag rädd.

Samtidigt passar spanjorerna på att begära misstroendevotum mot den sittande regeringen.

Britterna verkar också inte riktigt ha förstått att det är de som ska gå ur EU-klubben och äntligen börjar EUs chefsförhandlare tala allt mer klartext om att de borde skärpa till sig och lägga fram vad de egentligen vill ha ut av sina utträdesförhandlingar (EU’s chief Brexit negotiator says UK must ‘look the reality of the EU in the face’). Jag hävdar likt tidigare att det inte kommer att bli en Brexit såsom utlovades av lämna-sidan i folkomröstningen, men på senare tid har jag insett att det totalt galna trots allt inte är omöjligt. Missförstå mig rätt nu, jag tycker att det finns mycket tokigheter inom/med EU, men att gå ur utan riktigt ordentliga förberedelser verkar helt tokigt.

Så, vad betyder detta för oss investerare? Jag tror(!) att vi kommer att se mer turbulens på marknaderna framöver, särskilt inom banksektorn. Samtidigt går bolagen bra, vilket talar emot fallande kurser. Dock borde vi enligt konstens alla regler gå mot sämre tider efter en längre tid av högkonjunktur. Riksbanken kör dock på med sina negativa räntor och dopar därmed hela systemet. Som vanligt gäller att den som lever får se.

Själv tror jag på lägre börs i slutet av året, men inte så starkt att jag ändrar balansen i mina investeringar. Det som talar för högre börsindex är naturligtvis att jag är en alldeles utmärkt kontraindikator.

Vad tror du - högre eller lägre börs i slutet av året?

6 kommentarer:

  1. Haha, ja det är nog tyvärr så att när det blir poblem så är antingen Italien eller Frankrike inblandat.

    För att svara på frågan så tror jag på en aningen högre värderad börs i slutet av året jämfört med nu men det är inte rimligt att börsen går upp och upp och upp varje år. En och annan sättning måste man räkna med. Ha en fortsatt go helg Egon!


    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får återkoppla i slutet av året och se hur det har gått. Tack för kommentar.

      Radera
  2. Hej Egon.

    På sikt hoppas jag givetvis på ett högre börsindex. Men eftersom mitt sparande är på lång sikt är ett lägre börsindex inget jag oroar mig över. Går börsen ner handlar jag billigare framöver. Förr eller senare kommer det någon ny kris. Men på sikt har börsen alltid återhämtat sig och klättrat till högre nivåer igen. Eftersom jag har över 30 år kvar till min riktiga pension kommer time in the market göra sitt även om jag skulle handla lite dyrare i perioder. Jag kommer ligga kvar på börsen även om en ny finanskris kommer. Min förhoppning är att mina bolag även ska klara en lågkonjunktur. På så sätt behöver jag inte hoppa in och ut ur börsen. Men givetvis hoppas jag på högre kurser till slutet av året eftersom jag har gått in med min ränteplacering igen. Den som lever får se :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis. Jag ligger också kvar. Det här med psykologi är dock lite klurigt, något jag varit inne på i tidigare inlägg - jag tror att många som säger ”köp och behåll” får andra tankar vid t ex 30% nedgång och domedagsprofetior på nyheterna.

      Med detta sagt: Lycka till och tack för kommentar.

      Radera
    2. Hej igen Egon.

      När det gäller mig kommer jag att fortsätta spara som jag alltid har gjort. Månadssparande har fungerat bra i 10 år här och kommer förhoppningsvis fungera bra kommande 10 åren. Viktigast för mig är att jag har lite pengar utanför börsen ifall det blir dåliga tider. Jag vill absolut inte sälja mina aktier mitt i en kris. Men jag är försiktig överlag när det gäller pengar. Inga lån och jag bränner inte pengar på onödiga saker. Jag har dessutom inga laster som kostar pengar. På det har jag Sveriges vanligaste yrke (Undersköterska) så även om det skulle bli en rejäl lågkonjunktur kommer det finnas jobb till viss del. Vid 30 % nedgång köper jag billigt av de som köpte dyrt :-)

      Fortsatt lycka till även du :-)

      Mvh Slimis

      Radera
    3. Hej Slimis. Det låter sunt det du skriver, särskilt det där med att ha en del utanför börsen för att slippa ”tvångssälja”. Som undersköterska tror jag nog att jobbsökerheten är hög.

      Radera