söndag 20 maj 2018

Ny mil(jon)stolpe i aktieportföljen!

Jag brukar ju redovisa aktieportföljens värde och innehav i slutet av varje kvartal, men under senaste veckan har portföljen passerat en milstolpe, så jag gör ett undantag:

Inte så illa!

Nu är jag ju fullt medveten om att det kan gå fort neråt, men det är ändå trevligt att se.

Totalt har jag över tid stoppat in exakt tre miljoner i portföljen, så jag har i skrivande stund "tjänat" över en miljon på min aktieportfölj!

Framförallt är det mina innehav i oljebolagen Statoil Equinor (de har ju bytt namn nyligen) och Blackpearl som gått bra. Equinor har förresten gått om Spiltan som största innehav i portföljen och har skrivande stund ett värde på drygt 534 000 kronor. Dessutom har ju mina aktier i Equinor gett fin utdelning varje kvartal jag ägt dem.)

Fördelningen mellan innehaven kommer jag som vanligt redovisa i nästa kvartalsuppdatering, men är ni intresserade kan ni se hur innehaven och deras fördelning såg i slutet av förra kvartalet (och över tid) på innehavssidan.

Nu ska jag njuta lite avkänslan att ha passerat denna milstolpe och kanske till och med slå på stort och fira med lite ostbågar, likt en bloggranne med god smak!

Vägen mot min finansiella frihet fortsätter.

12 kommentarer:

  1. Stort grattis!
    Själv har jag en lång bit kvar till den där första miljonen.
    Men så ska den visst vara svårast att få ihop också har jag hört. Stämmer detta i verkligheten? Tycker du att det går lättare och lättare för varje miljonnivå som passeras?

    //Fattigbonddräng

    SvaraRadera
  2. Grattis.
    @fattigbonddräng: definitivt lättare med efterföljande miljoner. Antar att det är en kombination av faktorer. Ska se till att skriva något mer utvecklat om det i ett inlägg. Stay tuned!

    SvaraRadera
  3. @fattigbonddräng: Tack. Visst stämmer det att det är svårast i början. (Procentuellt blir det ju också mindre och mindre att ta sig till nästa miljon, även om det känns stort.)

    @sidlinje: Tack.

    Jag noterar att kommentarsfältet till det här inlägget inte tillåter att svara på kommentarer, vilket funkat tidigare. Skumt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För den som är intresserad: Nu kan man svara direkt på en tidigare kommentar igen. (Det var under bloggfeed jag gjort en lite ändring in inställningarna som tillfälligt ställde till det.)

      Radera
  4. Stort grattis, kära vän!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Känns trevligt. Framtiden får utvisa om det fortsätter uppåt...

      Radera
  5. Stort grattis! En riktigt mäktig portfölj du har nu! :)

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag hoppas den blir än mer mäktig framöver. :-)

      Radera
  6. Grattis till 4 miljoner :-) Bra kämpat.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  7. Folk drömmer om att vinna en miljon på lotto, men du har fixat det helt på egen hand. Starkt gjort.

    SvaraRadera
  8. Grattis! Mycket bra jobbat måste jag säga. Du är så home safe som man kan bli. Nu blir min strävan att slå dig, vilket enligt prognos kommer att se...få se nu...november 2036.

    SvaraRadera