lördag 14 juli 2018

Funderar på Scandic Hotels


Jag har ju inget rese/hotell företag i portföljen (om man nu inte räknar in att Grand Hotel i Stockholm ägs av Investor) och har på senare tid funderat kring att köpa in mig i Scandic Hotels, vilket jag tycker skulle ge ett bra komplement till de andra bolagen i portföljen.

För en tid sedan var jag på tjänsteresa i Borlänge (av alla ställen på jorden) och bodde på Scandic Hotel. Rummen var inte direkt lyxiga, men okej. Däremot var frukosten en mycket angenäm överraskning. Det fanns i princip allt och lite till, vilket gav ett gott (haha!) intryck.

Aktiekursen har gått helt okej på tre års sikt, men tagit ordentligt med stryk i år.


P/E talet ligger runt 13 och utdelningen på strax över 4% i nuläget. Utdelning ges två gånger per år, i april och oktober.

Den 29 juni publicerades det en positiv analys av bolaget på Placera, vilken jag tycker är läsvärd. Sedan denna publicerades har aktien faktiskt gått up nästan 6%, så åtminstone kortsiktigt verkar analysen stämma, men det spelar inte mig så stor roll, eftersom jag köper aktier med avsikt att äga dem i minst tre år. Delårsrapporten som kommer den 20/7 kommer att bli intressant. (Av oklar anledning gick aktien upp med över 4% igår.)

Jag äger alltså inga aktier i Scandic Hotels idag, men funderar på att köpa in mig, vilket i så fall tidigast kommer att ske i slutet av september (jag köper ju endast runt kvartalsskiften).

Vad tror den lilla läsekretsen om Scandic Hotels som investering?

8 kommentarer:

  1. Har också funderat på denna men inte köpt än. Bodde relativt nyligen på Scandic i Upplands Väsby och gjorde ungefär samma erfarenheter som du i Borlänge. Jag läste också Placeras analys och fick på så sätt upp ögonen för aktien. Har kikat lite på rapporter, kursgraf, prognoser mm, men inte fattat något köpbeslut än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag 'r inte helt hundra på om det blir inköp eller inte när det väl är dags, men har haft ögonen på aktien ett tag. Vi får se helt enkelt.

      Radera
  2. Hej!
    Jag äger en stek i Scandic. Ligger ÷-0 exkl.uydelningar.
    Det var ett tungt rås i januari. Lite överdrivet att falla så mycket. Jag gillar bolaget. Jag tror att nyckeln just nu är Tyskland. Lyckas de i Tyskland och kan växa där då kan Scandic bli riktigt stort. Norden är nog redan så bra det kan bli för Scandic.
    Jag tycker iaf den är köpvärd på dessa nivåer. Men alla gör sin egen analys.
    Pappa Betalar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://pappabetalar2018.blogspot.com/2018/04/helgens-minisemester-lynchningar.html

      Var i Borlänge och bodde på Scandic i April.

      Radera
    2. Tack för kommentar. Jag läste ditt inlägg om er upplevelse i Borlänge. Intressant.

      Ja, vi får se om de lyckas i Tyskland. Det är inte helt lätt att etablera sig på en ny marknad.

      Radera
    3. Tack!
      Näe det är inte helt lätt. Vi får se hur utvecklingen går framöver. Hoppas den låga kronan kan ge fler turister i Sverige under sommaren. Förhoppningsvis kan det också gynna Scandic.
      Mvh PB?

      Radera
  3. Jag gillar Scandic och har ökat med ungefär 20 procent de senaste tre månaderna när den handlats på aptitliga nivåer.

    Det jag gillar är att det är ett etablerat och inarbetat varumärke som har relativt låga priser men ändå försvarbar kvalitet. Använder dem ofta själv när jag är hemma i Sverige.

    En varning bör dock utfärdas för att de nyligen hade en extrem beläggningsgrad mätt i uthyrda hotellrum. Samtidigt ökar konkurrensen i Stockholm. Man bör alltså vara beredd på att resultatet kan variera de kommande åren.

    Totalt sett ser jag det dock som en bra och stabil utdelningsaktie men inte nödvändigtvis som en tillväxtaktie om det är det man är ute efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för intressant kommentar. Jag ska ta det du skriver i åtanke i framtida utvärdering.

      Radera