tisdag 2 april 2019

Sparkvot och frihetsgrad mars

Mars blev en ganska "dyr" månad. Ett par speciella utgifter t ex konsertbiljetter vi kommer att njuta av senare samt en del jobbrelaterade kostnader jag kommer att få tillbaka.

Det luriga med jobbkostnaderna är att kreditkortsräkningen och ersättningen från jobbet inte alltid kommer samma månad, men över tid kommer detta att jämna ut sig.

I grafisk form:



 Frihetsgraden går neråt, men eftersom kapitalet växt under första kvartalet borde frihetsgraden - allt annat lika - bli bättre i april, maj och juni.


5 kommentarer:

  1. Samma för mig med jobbutläggen plus att i princip alla privata kostnader tas på kreditkortet, så jag har min månatliga avstämning precis efter kreditkortsbetalningen är gjord. Smaksak och inget blir helt rätt, men tänker likt dig att det jämnar ut sig över tiden. Tack för en intressant blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej K. Tack för kommentar. Jag trodde faktiskt att jag skulle få på nöten av någon läsare som tycker att jag borde lägga ner energi på att "neutralisera" effekten av jobbutlägg och ersättningar under given månad, men jag tycker att det är mer jobb än det skulle ge värde faktiskt.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Försöker inte ge dig på ”nöten” utan bara bekräftar att jag inte heller lägger ner de jobbet(riktig kassaflödesanalys) som skulle krävas för att få ”riktiga” kalendermånader:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod det, men mitt svar var otydligt. Tack för att du läser och kommenterar!

      Radera