fredag 15 oktober 2021

Aktieportföljen: Mina "regler", portföljen är full och framtiden

Det här inlägget är en renskrivning av de regler jag har haft för att bygga upp min aktieportfölj. Dessa har mer eller mindre följts sedan 2015 och skrevs i sinförsta version (vilka faktiskt har följts i stort sett) 2016 i detta inlägg. Hur jag gick tillväga i praktiken fram till 2019 finns beskriver i detta inlägg.

En av anledningarna till att följa dessa regler var att komma ifrån mitt aktiva köp/sälj beteende, som vid närmare granskning inte visade sig ge så mycket överavkastning, fick känslorna att pendla kraftigt och tog ganska mycket tid. 

I och med senaste kvartalets inköp har jag uppnått "slutmålet" med aktieportföljen. Det tog drygt sex år.

Reglerna i korthet:

1) Investera endast pengar jag "vet" att jag inte behöver de närmsta åren.

- Jag har en buffert, lever på min lön och har haft förmånen att inte vara arbetslös under den tiden portföljen byggts upp.

2) Jag ska köpa upp till 300 000 kr (+/- 5%) i varje aktie (jag kan runda av till ett jämt antal aktier).

- Detta har gjorts med undantag för s k "kryddor" där jag investerat upp till 100 000 kr. Ett annat undantag är Spiltan - som köptes innan några regler kom på tal - där en fantastisk utveckling gjorde att jag inte investerade mer.

3) Jag ska alltid ha minst tre och max fem aktier att investera i, dvs där jag inte uppnått min målinvestering.

4) Portföljen ska innehålla max 15 aktier totalt (vilket mot slutet innebar att jag fick rucka på regel #4 såklart).

5) Jag köper endast runt kvartalsskiften (+/- en vecka) och för max 250 000 kr totalt, även om det finns mer pengar i kassan.

6) Jag säljer endast i exceptionella fall, t ex någon form av skandal.

7) Ett innehav får inte utgöra mer än 20% av portföljen. Tillägg när portföljen nådde viss storlek/ett visst antal aktier (kan det ha varit tio?).

8) Totalvärdet följs upp och antecknas (sedan några år även på bloggen) kvartalsvis. (Ja, jag tittar naturligtvis under kvartalets gång, men skulle ärligt vilja sluta göra det, men finner att det inte är så enkelt som det låter.)

Så, hur har det då gått? 

Det är kanske inte den mest aggressiva strategin eller den mest intressanta aktieportföljen heller för den delen, men det har funkat för mig och jag är framförallt mycket nöjd med att ha följt mina regler. Jag är även ödmjuk inför det faktum att jag har haft mycket tur.

Jag är också mycket nöjd över att inte ha sålt under nedgången i slutet av 2018 eller under "coronadippen".

I reda pengar har jag stoppat in 4 000 000 kr och har i dagsläget en portfölj värd ca 6 800 000 kr. Fördelningen mellan de olika aktierna kan ni se i senaste kvartalsredovisningen, vilket i skrivan stund är denna.

Jämfört med ett index har jag inte direkt överpresterat, tyvärr:


Vad händer framöver?

Vem vet, jag kanske får ett ryck och inser att jag borde investera allt i någon indexfond istället. Men, med ganska stor säkerhet låter jag nu aktierna utvecklas på egen hand. Förutom det:

1) Framöver planerar jag inte att investera mer pengar i aktieportföljen. 

2) Den kassa som finns samt kommande utdelningar kommer att investeras i XACT Norden Högutdelande eller kanske någon av "kryddorna", dvs "stanna" i portföljen.

3) Nysparande går in i fonder utanför aktieportföljen.

Kanske byter jag ut något innehav, men det är inget jag planerar i nuläget.

 

Följer ni några regler? Hur skiljer de sig? Vad gör/skulle ni göra annorlunda?

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Grattis till att du nått ditt portföljmål!
    Avser du att göra några uttag i framtiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Om det går som jag hoppas planerar jag inga uttag de närmsta tio åren, men det kan ju komma att ändras beroende på externa faktorer.

      Jag funderade igenom hur jag ska göra uttag för några år sedan och skrev ner det i detta inlägg: Finansiell frihet i praktiken

      Radera