lördag 22 oktober 2016

Max 25% i en aktie

Jag har jämfört med många andra i bloggosfären ett ganska litet antal aktier i portföljen, närmare bestämt åtta stycken efter senaste kvartalets inköp:

Advenica
BlackPearl Resources
Hennes & Mauritz B
Industrivärden C
Investor B
Lundbergföretagen B
Statoil
Telia


Fina bolag, eller hur?




I listan över mina innehav har jag bland fåtalet kommentarer fått veta att detta är tråkiga aktier. Jag kan leva med det, eftersom min målsättning är att tjäna pengar med hyfsat låg risk (att tjäna pengar är ju förstås kul, men jag ser inget automatiskt samband mellan att välja andra aktier och att tjäna mer pengar).

Till saken. 

Medan jag avhåller mig från att logga in på min depå, kan jag i senaste uppdateringen av portföljen se att Lundbergs står för 22.7% av värdet. 




Jag har nu bestämt mig för att förfina mina regler för aktieköp ytterligare och har nu bestämt mig för att inget innehav får vara av större storlek än 25% av portföljen värde efter givet kvartals handelsperiod. Skulle jag komma nära kan jag välja mellan att sälja (helst inte) alternativt köpa i de andra innehaven så att avståndet till gränsen blir högre.

När antalet innehav går över 12 (valt helt godtyckligt) flyttas gränsen till 20%.

Rubriken på detta inlägg säger väl allt, men fick lite lust att skriva. Jag hoppas återkomma med lite mer substans framöver.


3 kommentarer:

  1. Riktigt fina innehav! Och tråkiga aktier är enligt mig såna som inte ger avkastning och det gör de du har.

    SvaraRadera
  2. Tycker åtta är lite väl riskabelt och har för egen del ett tjugotal varav några större mer defensiva kärninnehav och flera mindre innehav där risken är lite större.

    Det viktigaste är dock att man har så många innehav att man känner att man hinner bevaka dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka synpunkter. Jag inser att jag har 18 innehav. Men då ingår några i en kortare strategi också.

      /Aktiepappa

      Radera