söndag 25 december 2016

Aktieportföljen 2016: Utveckling, köp, sälj och fördelning

Snart kan 2016 förpassas till historieböckerna och förutsatt att det inte blir några kraftiga förändringar på börserna de närmaste dagarna har aktieportföljen under 2016 haft en för mig fantastisk utveckling. Enligt Avanzas beräkning ca +34%!



Detta är absolut ingenting jag räknar med att återupprepa och jag inser att jag har haft mycket tur i att uppnå denna utveckling under året. (Förra året uppvisade min aktiedepå en värdeförändring på -3,4%.)

Totalt på innehaven har jag i skrivande stund en teoretisk avkastning på lite drygt 20%, så jag låg uppenbarligen "back" i början av året.

Så, vad har förändrats i aktieportföljen under 2016? Låt oss först gå igenom de försäljningar som gjorts:

-

Japp, det där lilla bindestrecket summerar att jag inte sålt några aktier alls i portföljen under året. Däremot har jag köpt aktier i befintliga innehav (de jag inte redan varit fullinvesterad i förstås) och introducerat tre nya bolag till portföljen: Advenica, H&M och Telia.

Innehavens fördelning i portföljen över tid kan man beskåda i nedanstående lilla tabell (2016-Q4 kommer att uppdateras efter kvartalets inköp):



Årets återhämtning står bolaget Black Pearl Resources för, som i början av året hade tagit mycket stryk, men som återhämtade sig fint i takt med att oljepriset steg. Ett exempel på att "buy and hold" funkar (ta i trä).

Inför 2017 planerar jag inga förändringar kring mina regler och principer, utan låter det hela löpa likt nu och hoppas på ett positivt år.

Hur har det gått för er och planerar ni några förändringar i kring hur ni handlar nästa år?

6 kommentarer:

  1. Inget annat än imponerande siffror!

    Fortsätt vara lika hängiven din strategi och rucka ej på något så länge något "allvarligt/drastiskt" inträffar. Skall bli roligt att fortsätta följa dig!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man tur behöver man inget vett brukar det ju heta. Jag har för avsikt att rapportera utfallet även när det kanske inte går lika bra i framtiden, men i nuläget är jag glad.

      Jag hoppas du får en fortsatt god (amaronen jag såg du nämnde någonstans kanske hjälper till) jul!

      Radera
  2. Ja, det blir lite annorlunda 2017 så som jag skriver. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste precis ditt inlägg om det. Stora förändringar, minsann!

      Radera
  3. Grattis till fint resultat.
    Jag kommer att ändra på en hel del nästa år. Tänkte leka lite mer, men med väldigt små belopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det ska bli intressant att följa hur du gör. Jag själv ska försöka hålla mig ifrån "lekandet" i möjligaste mån. Mina erfarenheter från tidigare var sammantaget inte helt positiva.

      Radera