måndag 19 december 2016

Introducerar bevakningslista

Nu har det blivit dags även för mig att introducera en liten bevakningslista för aktieportföljen. Jag börjar med att lägga in de bolag jag i dagsläget äger, men kommer över tid förhoppningsvis komplettera med bolag jag kan tänka mig att köpa in mig i.



Inspiration har kommit från mer avancerade bloggare (vilka det naturligtvis finns gott om), men framförallt Lundaluppen, som i ett inlägg från 2013 rekommenderar oss alla att skapa en bevakningslista. Sagt och gjort, dags även för mig att ha en liten bevakningslista.

Det går ju åt en del energi att skapa denna, eller rättare sagt vissa av parametrarna, som ni kan hitta på den sidan för bevakningslistan vilken lagts till i bloggens menystruktur. Där hittar ni även en länk till själva bevakningslistan (ganska "tunn" i skrivande stund) samt förklaring av värderingsparametrarna.

Behöver jag nämna att det är min lista, baserad på mina antaganden och att jag mycket väl kan ha mer fel än rätt? Ni ansvarar med andra ord för era egna beslut. Precis som vanligt.

2 kommentarer:

  1. Hej Egon,

    Varför bara P/E-tal? När du ändå ryggar lundaluppen lite grann, så köra hela vägen? P/E-talet snedvrider sanningen och förenklar analysen till det sämre.

    Må väl

    / OJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej OJ. Tack för kommentar. Jag får säkert anledning att förädla modellen framöver, men har valt att börja hyfsat enkelt allt eftersom jag lär mig mer. Det hela bygger ju på en del grova antaganden, så frågan jag ställer mig är hur mycket det är värt att faktiskt förfina ytterligare.

      Radera