måndag 26 december 2016

Novo Nordisk - värdeanalys

Jag äger inga aktier i Novo Nordisk, men tycker att det är ett intressant bolag och frågan jag ställer mig är om det är ett bra köp nu när kursen gått ner ordentligt på senare tid.


Låt oss gå igenom bolaget genom att använda mina normala kriterier.


1) Bolagets verksamhet och sektor

Novo Nordisk är Nordens värdemässigt största bolag och ägnar sig framförallt inom behandling kring diabetes. Man har även verksamhet inom blödarsjuka och tillväxthormon. Bolaget har lång tradition och har visat sig framgångsrika inom diabetesvård, men har på senare tid stött på en del motstånd när det gäller prissättningen. Detta har bl a lett till att man (tyvärr) beslutat sig att säga upp runt 1 000 av de runt 42 000 antända. Detta finns att läsa i senaste numret av deras aktieägartidning.

I korthet tror jag på bolagets verksamhet och att de via investeringar i forskning kommer att kinan stå sig bra i framtiden.

Resultat: OK (grön)

2) Makro- och/eller mega trender

Tyvärr kan man konstatera att behovet av diabetesvård ökar i vår omvärld. Studier visar att behovet skulle minska om vi ändrade våra kost- samt motionsvanor. Tyvärr är detta mycket svårt och vi ser i t ex Kina att behovet av diabetesvård (tyvärr) växer starkt (länk till artikel om detta från International Diabetes Foundation).

Hittills har ingen kommit på ett permanent botemedel, något som om det skulle utvecklas naturligtvis skulle förändra spelplanen radikalt.

Jag tror dock att trenden (tyvärr) kommer att fortsätta som den gjort hittills och behovet av Novo Nordisks produkter och tjänster därmed öka.

Resultat: OK (grön)

3) Aktiens värdering

3.1 EPSLTM
Vinst senaste 12 månaderna per aktie: 14,70 DKK

3.2 Egons NEPS
För de första tre kvartalen under 2016 var vinsten per aktie 11,50 DKK och låg ganska stabilt över kvartalen:

2016-Q1: 3,71 DKK
2016-Q2: 3,92 DKK
2016-Q3: 3,87 DKK

För 2015 låg man stabilt över kvartalen, så jag förväntar mig att man gör så även för det sista kvartalet 2016 och vinsten bör för helåret därmed bli (3,71 + 3,92 + 3,87) / 3 x 4 = 15,33 DKK

Bolaget meddelade i Q3 rapporten att man inte förväntar sig någon (alternativt) låg vinsttillväxt under 2017: "Sales growth is expected to be low single digit. Operating profit growth is expected to be flat to low single digit"

Jag sätter därmed (något försiktigt) den förväntade vinsten per aktie till det förväntade resultatet för 2016: 15,33 DKK

3.3 Egons P/E
Novo Nordisk har ju tidigare haft god tillväxt, men i och med ovan nämnda kommunikation från bolaget kan detta ifrågasättas framöver. Detta till trots tror jag att bolaget kan överraska positivt i och med att trenden (tyvärr) går mot ett ökande behov av konstgjort insulin i världen. Sett över de senaste 10 åren har Novo Nordisk handlats till ett P/E som lägst strax över 16 och som högst strax under 25.

Jag sätter mitt P/E tal ett snäpp högre än det brukliga, men ändock lite försiktigt: 16.


3.4 Egons kurs vs. verkliga kursen

Värdet på aktien blir med ovanstående resonemang 15,33 * 16 = 245,3 DKK

I skrivande stund kunde man köpa en aktie i Novo Nordisk för 255 DKK.

Egonkvoten = Kurs / Egons kurs = 255 / 245,3 = 104%

Resultat värdering: 104% (Gul)

Summering

1) Bolagets verksamhet och sektorOK
2) Makro- och/eller mega trenderOK
3) Aktiens värderingMedel


Jämfört med senaste stängningskurs är Novo Nordisk med andra ord något övervärderad enligt ovanstående resonemang, men läggs in i min bevakningslista för fortsatt framtida utvärdering.

Brasklappar

Äger jag aktier i Novo Nordisk bolag då inlägget publiceras: Nej (se lista över mina innehav för aktier jag äger). Tänk på att jag har mer fel än rätt och att du givetvis är ansvarig för dina egna beslut.


Ett par länkar

Andra (bättre) analyser har publicerats av ett par bloggrannar, t ex Lundaluppen.

Novo Nordisk aktieägartidning för tredje kvartalet (samma länk som ovan).

Åsikter/ideer/tankar?

10 kommentarer:

  1. Jag äger inte ngt läkemedelsbolag själv,det är en väldigt svåranalyserad bransch.
    Min tanke är väldigt enkel.
    Skall du äga ngt läkemedelsbolag så skall du äga Pfizer.
    Branschen handlar mkt om makt och inflytande, vilka preparat som skall godkännas osv.
    Det känns därför fund. bäst att äga det största, det med mest makt finansiella muskler osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunnar. Ja, det är sannerligen en svåranalyserat bransch och det förekommer säkerligen en hel del (fult) spel bakom gallerierna (t ex inom området godkännande). Pfizer har jag ingen koll på. För närvarande tittar jag endast på bolag listade i Norden och även om jag inte äger det känns Novo Nordisk intressant.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. är man osäker kan man se det som en långsiktigt sparande med hög utdelning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, kanske det. Nu är ju ordinera utdelning endast 2,5% vilket inte riktigt platsar för intresse i Trossamfundet Utdelningsinvesterarnas seanser. Jag kan ju dock ha missat något här som du syftar på(?).

      Tack för kommentar.

      Radera
  3. Jag läste någonstans att Avanza är sämre på att begära tillbaka skatten från Danska bolag i kapitalförsäkring. Har du någon koll? Som det är nu tror jag 15% dras i källskatt.

    SvaraRadera
  4. Jag tror att danska källskatten ligger på 29% och att man får tillbaka 15% per automatik via Avanza. Resten är lite krångligare att få tillbaka.

    Apropå Pfizer så är den listad på Svenska börsen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag tror jag betalat 14-15% i källskatt, om jag är blåst på dom resterande pengarna så är danska aktier en dyr historia!

      Radera
  5. Vet du eller har du någon gissning i vad direktavkastningen kommer att ligga på under 2017?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr ingen aning. Jag brukar räkna med oförändrad, men har inte analyserat närmare i det här fallet.

      Radera
  6. Om du köper aktier i Pfizer (am. största läk.bolag) skall du köpa riktiga aktier över den amerikanska börsen.
    Depåbevisen i externa listan är ingen bra ide' då det papperet har för låg omsättning(illikvid aktie).
    Skall du köpa en mindre post max 100 aktier kan det vara ok med externa, men det är principiellt mkt bättre att ha den riktiga aktien, så du kan gå ur snabbt å utan att behöva godta "skambud" pga låg omsättning. Med vänlig hälsning Gunnar

    SvaraRadera