lördag 31 december 2016

Advenica - värdeanalys (ett försök)

Jag fortsätter att värdera de bolag jag funderar på att köpa nästa gång det är dags. Idag har turen kommit till bolaget Advenica.



Jag äger ju som bekant aktier i det lilla bolaget Advenica. Eftersom bolaget går med förlust skulle det normalt sett inte platsa i min portfölj, men after att ha studerat bolaget och dess verksamhet har jag valt att ta in det som en "krydda" i min portfölj. Det betyder att jag "endast" kommer att investera upp till ett visst belopp i bolaget och detta belopp är mindre än "fullinvesteringsbeloppet" för de "normala" aktierna i min portfölj.

Hur mycket är då bolaget värt? Frågar vi marknaden är bolaget värt runt 228 257 miljoner kr eller 19,40 20,10 / aktie i skrivande stund. Den post jag köpte på mig under kvartalets inköp senast det begav sig köptes in på 15,49, så i skrivande stund har jag en mycket fin utveckling på innehavet. Jag har dock också stundtals legat på minus.

Aktien har gått starkt på sistone:



Advenicas aktie är inte den mest omsatta, men jag tror inte att jag med min lilla läsekrets ligger inom risken att straffas för marknadsmanipulation.

Vi följer den vanliga mallen:

1) Bolagets verksamhet och sektor

Från Advenicas hemsida: "Advenica är inriktade på att skydda information och se till att den inte hamnar i fel händer.

Advenica är en ledande europeisk leverantör av cybersäkerhet. Advenica utvecklar, tillverkar och säljer avancerade cybersäkerhetslösningar som förhindrar intrång, stöld och dataläckage vid informationsutbyten och möjliggör därmed samverkan mellan och inom nationer, organisationer och system med höga säkerhetskrav.

Vi brinner för att säkerställa integriteten i en uppkopplad värld där kommunikationen mellan personer, applikationer och maskiner ökar i allt snabbare takt. Genom att erbjuda säkra informationsutbyten skapar vi morgondagens IT-säkerhet."

Som kunder har man diverse olika försvarsmakter och andra regeringsorgan.

I mitt tycke verkar man ha en de unika produkter och certifieringar vilket gör att antalet konkurrenter är begränsat.

Resultat: OK (grön)

2) Makro- och/eller mega trender

Vi läser ofta i tidningar om hur det ena företaget efter det andra utsätts för cyberattacker och intrång, milkonton hackas osv. Samtidigt är nog mörkertalet väldigt stort, efter en del företag helt enkelt inte är medvetna om att de blivit angripna och/eller väljer att inte offentliggöra detta.

Detta är helt klart en bransch som (tyvärr, kan man tycka) har framtiden för sig.

Resultat: OK (grön)

En presentation av bolaget kan ni se här (rekommenderas):


3) Aktiens värdering

Med OK på de båda punktera ovan är det alltså värt att gå vidare och göra en värdering av aktien. Här kan man göra processen kort och enkelt konstatera att bolaget inte ens är i närheten av att göra vinst.

I och med att branschen är het och bolaget har en del intressant produkter samt certifieringar kan den spekulative hoppas på ett uppköp, men det är ingenting jag personligen räknar med. Dock räknar jag med att bolaget en vacker dag kommer att visa lönsamhet och värderingen därmed blir en helt annan.

Detta kan ta några år och det blir säkert en del fallgropar på vägen.

Risken är med andra ord hög och detta är definitivt en udda fågel i det som av vissa har titulerats en mycket tråkig portfölj. Dock tycker jag det är intressant att följa bolagets utveckling och med egna pengar på spel blir intresset naturligtvis än högre.

3.1 EPSLTM

Vinst per aktie under de senaste tolv månaderna: -1,24 kr / aktie (förlust med andra ord)

3.2 Egons NEPS, P/E och kurs

Här och i normalt fall efterföljande parametrar blir det som jag varit inne på tidigare mycket krångligt och jag väljer att klumpa ihop dessa, inte ange några värden alls och resultatet blir därmed

Resultat kurs/Egons kurs: > 150% (röd)

(Läser man om bolaget på diverse forum ska kursen upp ordentligt, men det känns inte som trovärdiga kallor.)

Summering

1) Bolagets verksamhet och sektorOK
2) Makro- och/eller mega trenderOK
3) Aktiens värderingEj OK

Jag kommer sannolikt att öka mitt innehav, även om det inte finns stöd för det enligt min egen metodik. Framtiden får utvisa om detta känslomässiga beslut visar sig vara riktigt eller inte.

Jag tycker helt enkelt att bolaget är intressant och även om jag inte tycker att det är ett rent förhoppningsbolag (man har ju faktiskt sålt produkter till vad som måste sägas vara kunder med höga krav) ligger det naturligtvis ett visst mått av förhoppning i mitt eget innehav. Jag är alltså fullt medveten om att det är mycket hög risk i detta bolag.

Brasklappar

Äger jag aktier i Advenica då inlägget publiceras: Ja (se lista över mina innehav för aktier jag äger). Tänk på att jag har mer fel än rätt och att du givetvis är ansvarig för dina egna beslut.

Åsikter/ideer/tankar?


Tillägg: Ett par timmar efter att inlägget först publicerades uppdaterade jag med aktuell kurs och diagram. (Det har gått uppåt sedan jag först skrev inlägget för ett par dagar sedan.)

2 kommentarer:

  1. Kursen har ökat enormt sen din uppdatering. Har du kvar innehavet? Ser enormt intressant ut på en punkt som har med sannolik prognostiserad försäljning, nämligen detta: https://advenica.com/sv/news/2016-10-25/advenicas-datadioder-har-godkänts-av-försvarsmakten-med-komponentassuransnivå-n3

    Detta torde borga för att förtroendekapitalet måste ha ökat, därtill har testbeställningar från anonyma kunder rasslat in. Jag tror innovationshöjden i bolaget plus det faktum att man som endast ett av fyra bolag i världen klarar kraven för EU:s högsta säkerhetsklassning för IP-krypton. Nuvarande intäkter är en mindre noggrann metod att räkna ut värdet på detta bolag med, enligt min mening. Vad anser du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du hälsar på och kommenterar. Ja, jag har kvar mitt (relativt lilla) innehav, se innehavslistan uppe i bloggens meny. I mitt inlägg kring senaste kvartalets inköp beslöt jag mig för att inte köpa, trots att jag enligt mina (egenpåhittade) regler inte är fullinvesterad. I dagsläget visade det sig vara fel beslut.

      Normalt sett räknar jag på förväntad vinst, men fallet Advenica är en "krydda" i portföljen och då gör jag undantag.

      Mvh

      Egon

      Radera