lördag 3 december 2016

BlackPearl - nu störst i portföljen!

Va, vad har hänt, har du släppt på inköpsreglerna och handlat på dig mer BlackPearl så här mitt på blanka förmiddagen i kvartalet? Nej, kära vänner, oroa er inte. Trots erkänd brist på stimulans (läs: inget snus) har det inte frångåtts några regler här inte.

Som tur är saknas (vad jag vet) korrelation mellan en akties utveckling och bolagets logo. 


Det är helt enkelt som så att från att mina BlackPearl aktier var nere och vände på under -50% är de nu upp runt 30% och har därmed gått om Statoil, Industrivärden och Lundbergs vad gäller värde i portföljen.

Vad är det då som har hänt? Bland annat har oljan börjat klättra uppåt. Dagen efter mitt inlägg om just oljan bestämde sig OPEC för första gången på åtta år om att reglera produktionen länderna emellan. Ibland har man bra genomslag!

Dessutom har bolaget levererat en del nyheter, nu senast i form av försäljning av en del av de framtida intäkterna från fältet Orion Lake, vilket ses som positivt då det minskar bolagets belåning samt ger möjlighet till att finansiera ännu inte utnyttjade oljefyndigheter.

Jag har inga planer på att sälja mina aktier, men som jag skrivit tidigare behövs det ordentligt med is i magen för att hänga med på resan.

Jag ska inte sticka under stol med att jag i nuläget är ganska nöjd med att ha följt mina regler och inte ha sålt när "resultatet" från min investering var under -50%. Mitt gamla jag hade sålt med stor förlust. Det går med andra ord bra nu, vilket i sig är ett orostecken, men låt oss glädjas ett tag!

Någon åsikt om den svarta pärlan?

2 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat Egon. Is i magen brukar löna sig i längden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Förresten: Jag använde mig av Linkwithin till slut för att visa länkar till andra inlägg (om jag minns rätt så undrade du en gång).

      Radera