torsdag 22 december 2016

Hennes & Mauritz - värdeanalys

I takt med att mina nästa inköp kommer närmare har det blivit dags för mig att göra en liten värdeanalys av HM. Många kloka människor analyserar denna fina aktie (här är man inte helt opartisk som ni märker), t ex blodgrannen Gottodix i detta inlägg, men likt jag rekommenderar alla är det nu alltså dags för mig att göra min egen lekmannaanalys.

En förklaring till hur jag utvärderar aktier kan ni hitta här.

1) Bolagets verksamhet och sektor

HM säljer kläder och tillbehör, har en del intressanta specialare och ofta fina affischer under juletid. Inte så komplext i sig, men det krävs naturligtvis en omfattande logistik och sinne för vad som kommer att vara populärt framöver. En av konkurrenterna är spanska Inditex som dels varit betydligt mer framgångsrikt ur ett aktieägarperpsktiv under senare år, behållit produktion i/nära Europ samt verkar ha en sympatisk chef med enkel bakgrund (allt detta kan ni läsa om i en intressant artikel i The Economist). Oavsett tror jag på HM.

Trots en del problem med barnarbete hos underleverantörer gillar jag bolaget och dess verksamhet.

Resultat: OK (grön)

En bild på lite HM kläder (från hm.com).

2) Makro- och/eller mega trender

Folk behöver kläder och baserat på egen erfarenhet kan man köpa bra kläder till hyfsade priser på HM. Vi blir fler och fler i världen, många tidigare fattiga har fått och får det bättre samt HM är duktiga på att öppna nya butiker i jordens alla hörn, vilket talar för en ökad omsättning.

Resultat: OK (grön)

3) Aktiens värdering

Med ovanstående två faktorer OK kan jag en liga min lilla metodik gräva djupare i det kanske mest intressant av allt - vad är en aktie i HM egenlogen värd?

3.1 EPSLTM

Vinst per aktie de senaste tolv månaderna: 11,03 kr.

3.2 Egons NEPS

Nu börjar det bli lite krångligt och fullt av antaganden.

Kort historik om vinsten per aktie:

2016-Q32,91SEK
2016 YTD (Q3)7,69SEK
2015-Q33,21SEK
2015 YTD (Q3)9,29SEK

Man har ju på senare haft motvind i form av en starkare dollar samt nedskrivningar av lager, eller som HM själva skriver i rapporten för det tredje kvartalet: "Profits in the third quarter were negatively affected mostly by increased mark-downs but also due to higher purchasing costs from the strengthened US dollar." Detta är ju naturligtvis inte bra, men jag tror(!) att man kommer att anpassa sig till en starkare dollar samt får ordning på sortimentet över tid.

Jag väljer att se 2015 som ett mer normalt år för de tre första kvartalen, men lägger lite försiktigt det senaste kvartalets resultat till detta samt en 5%-ig vinsttillväxt som intjäningsförmåga ett normal år. Därmed blir min uppskattade normala intjäningsförmåga för HM:

(9,29 + 2,91) * 1,05 = 12,81 kr / aktie

Detta är ju högre än vinsten de senaste tolv månaderna, men speglar bättre min tro på bolagets normala intjäningsförmåga i framtiden.

3.3 Egons P/E

Enligt den utmärkta sajten Börsdata har HM historiskt värderats till högt PE:


Är "dagens" P/E tal rimligt?

Jag väljer att vara lite försiktigare och sätter mitt P-E för HM till 20.

3.4.1 Egons kurs och jämförelse med aktuell kurs

Det värde jag sätter på HM blir med ovanstående resonemang:

12,81 x 20 = 12,81 * 20 = 256,20 kr / aktie

Detta ligger ju snubblande nära den nivå där aktien har handlats på senare tid, vilket kan anses lite tråkigt, men också kan vara ett tecken på att den berömda marknaden landar i samma slutsats som er egen Egon, nämligen att HM är "rätt" värderad i skrivande stund.

Summering

1) Bolagets verksamhet och sektorOK
2) Makro- och/eller mega trenderOK
3) Aktiens värderingOK

Jag kan med andra ord tänka mig att köpa (fler) aktier i HM.

HM har nu lagts till i bevakningslistan (en förklaring kring hur denna lista fungerar hittar ni här).

Brasklapp

Äger jag aktier i HM då inlägget publiceras: Ja (se lista över mina innehav för aktier jag äger). 

Tänk på att jag har mer fel än rätt och att du givetvis är ansvarig för dina egna beslut (som vanligt med andra ord).


Åsikter/ideer/tankar?

10 kommentarer:

  1. Tror att H&M kommer att få betydligt mer kritik framöver för det här med barnarbete. De yngre generationerna är nog inte lika förlåtande som den äldre. Att låta barn gå i skolan istället för att arbeta i fabriker tar länderna ett steg längre från fattigdom. Billiga kläder slår även ut lokal kvalitetsproduktion, till exempel i Afrika. Att 14-åriga flickor i Burma jobbar 12-timmarspass för att H&M ska kunna kränga billiga t-shirts är vardagscynism. Är det verkligen någon som tror på att detta är lättare arbete? Tack, jag avstår från H&M-aktien.

    MVH/Modeintresserad

    SvaraRadera
  2. Detta är en viktig fråga. Jag skulle vilja tro att alternativet till HMs lokala produktion inte är så mycket bättre. Detta baserar jag på viss personlig erfarenhet från Afrika, dock helt utan anknytning till klädbranschen. Samtidigt tror jag att bolag som HM IKEA etc. har ögonen på sig, även om det naturligtvis förekommer en del otyg.

    Som du förstått är detta inte en anledning för mig att avstå från att äga aktier i HM, men ber att få tacka för din kommentar.

    SvaraRadera
  3. Är det inte lite märkligt att KJP får så lite kritik mtp den tråkiga utveckling företaget haft sedan han tog över. Är det så självklart att företagsledaregenskaperna verkligen har gått i arv här? Med den makt familjen har så kan de naturligtvis strunta i vad andra tycker - men ska bolaget då egentligen vara på börsen?

    Jag skulle inte bli så förvånad om KJP får ta över rollen som SO betydligt tidigare än vad skulle behövas med mtp åldern och att de rekryterar en ny VD som kan få rätsida på utvecklingen. Inditex utveckligen under samma period har ju visat att problemen verkligen tycks vara företagsspecifika.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om att ärva en position är tveksamt.

    Jag hoppas att du läste artikeln i The Economist jag länkade till som handlade om Inditex chef, som gav ett mycket sympatiskt intryck. Nu råkar ju båda herrarna Persson också göra det, men att få in nytt blod hade nog varit hälsosamt.

    Tack för att du läser och kommenterar.

    SvaraRadera
  5. Trevlig genomgång! Lägger till den i Analyssammanställningen här http://www.tradevenue.se/Spartacus/analyser-i-bokstavsordning Finns tankar och synpunkter kring HM där från 2009 och framåt. :)

    SvaraRadera
  6. Tack. Det var sannerligen ingen liten lista du sammanställt. Imponerande!

    SvaraRadera
  7. Enkel och bra genomgång.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  8. Deutsche Bank sänker sin riktkurs för HM till 225kr från 250kr! Vad är dina tankar om detta? Bra och välarbetat inlägg som vanligt :). / Mvh Rik innan 30

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.

      Jag försöker att ignorera riktkurser från diverse institut och istället bilda mig en egen uppfattning om ett bolags värde. Naturligtvis påverkar dock upp/ned -revideringar om riktkurser från tunga institut kursen, åtminstone kortsiktigt. Med sina tunga analysresurser tar de säkert saker i beaktande jag inte kan, men samtidigt ska man inte överanalysera heller. Så, i korthet bryr jag mig inte om riktkurser, även om de får en del uppmärksamhet som kan vara svåra att ignorera.

      Med detta sagt kan det naturligtvis i deras resonemang kring riktkursen finnas information man bör ta i beaktande.

      Radera