fredag 2 december 2016

Telia - jag köper. Varför köper du (inte)?

Jag äger aktier i Telia.

Efter senaste kvartalsinköpet gick andelen i portföljen upp till ganska blygsamma 3.4%. Utdelning under hösten till trots är Telia det av mina aktieinnehav som för närvarande har gått sämst med en nedgång på nästan 9%!

Gamla, fina Televerket.

Så, varför äger jag då aktier i Telia? Ja, det är inte pga den höga utdelningen som många verkar gilla (3 kr per aktie för 2016, dock risk för lägre under 2017). De 2 kr i utdelning som det kommunicerats om för 2017 skulle trots allt innebära en direktavkastning på 5,8% på gårdagens stängningskurs, något som kan få igång dregelmaskineriet hos den bäste av utdelningsinvesterare.

Jag tror helt enkelt att bolaget lärt sig av sina misstag i öster, tagit höjd för dessa och att satsningarna i norra Europa över tid kommer att ge utdelning (ha!) och att det i vissa lägen kan vara gynnsamt att vara "stor", t ex när det gäller t ex täckning i Sverige.

Jag kommer med andra ord fortsätta att köpa aktier i Telia och räknar med att över tid tjäna pengar på detta.

Vad tror du? (Eftersom "analysen" enbart är baserad på min tro - vilket som bekant utövas bäst i kyrkan - och därmed är avsiktligt "grund", hoppas jag på en hel del åsikter.)

8 kommentarer:

  1. Har Telia i min indexfond Avanza Zero och det får räcka i dagsläget. Jag tycker dock telebolagens värderingar gått ner en hel del och på sikt kan det säkert bli bättre för telebolag. Har själv en liten del av portföljen i Telenor. Synd att Telia misskött bolaget så mycket. Eftersom svenska staten äger stor del av bolaget är det ju negativt för oss alla här i Sverige. Som du säger är det väll bara att hoppas att dom lärt sig något av detta så att Telia ägarna får tillbaka lite av det de förlorat. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar. Jag kan inte annat än hålla med om förhoppningarna, i mitt fall både som (liten) direkt aktieägare och som medborgare.

      Radera
  2. Personligen så håller jag mig borta från Telia. Pga två anledningar:

    1. Den statliga inblandningen. Stater har inte någon vidare historik av att driva bolag på konkurensutsatta marknader utan monopol. Politiska beslut går sällan hand i hand med sunda affärsmässiga beslut. Ta affärerna i öst som skall säljas illa kvickt just nu, frågan är om man hade tagit samma beslut om det var affärsmän och inte Politiker som tryckte på?

    2. Det finansiella har under lång tid utvecklats åt fel håll. Ta balansräkningen som gått från >50% soliditet 2010 till strax över 30% idag. En svagare balansräkning behöver ju inte vara något problem om man får hävstång på vinsterna - men samtidigt har VPA gått från 4,7 till runt 3 idag. En dålig trend även om det beror på nedskrivningar och mutor (gamla synder) så köper jag inte en så pass dålig trend.

    Det som framförallt lockar mig i grunden är verksamheten - de säljer alltså tele/data trafik. Är detta en produkt jag tror kommer dö eller växa? Självklart tror jag det kommer växa - men väljer i så fall någon annan operatör än Telia.

    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1) Jag håller med om att staten inte ska hålla på med sådant här (längre). Hur mycket staten tryckte på för äventyren i österled har jag dålig koll på.

      2) Jag tror (hoppas med andra ord) att vinsten per aktie kommer att stiga när problemen har rensats ut. Exakt när detta sker återstår att se, men jag tror att man kommit en bra bit på vägen.

      Jag kollade in din blogg som hastigast - verkar intressant! Jag lägger till den i min lilla lista till höger inom kort och ska försöka läsa ikapp din blogg under helgen som kommer.

      Tack för kommentar.

      Radera
  3. Hexagon, Indutrade, Biotage är några av mina favoriter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller verkligen med om att Hexagon är ett fint bolag. De andra har jag alldeles för dålig koll på för att ha någon som helst uppfattning om, men tack för tips (och kommentar)!

      Radera
  4. Har Telia endast för utdelningen! ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ante mig! :-)

      Naturligtvis ingår Telia i portföljen hos många utdelningstroende. Inget fel i det.

      Radera