tisdag 5 maj 2015

Hedgeportföljen

Jag har gjort det enkelt för mig och investerar i en hedgefond som i sin tur investerar i flera olika hedgefonder utan någon extra avgift. Tycka vad man vill om hedgefonder och deras avgiftsstruktur, men som komplement till aktie(fond)sparande är det i mitt tycke ett utmärkt sätt att dra ner risken på investeringarna - mitt val, Brummer & Partners Multi-Strategy 2xl har en korrelation med SIX Return Index på mycket låga 0,05 enligt senaste rapporten.

Jag är mycket nöjd hittills. Multi+Strategy investerar i flertalet av de hedgefonder som Brummer & Partners tillhandahåller. Detta till en minsta investeringsnivå om 10 000 kr, vilket är betydligt lägre än de trösklar som finns i t ex Lynx eller Nektar, båda med en minsta, första investering på 500 000 kr(!) varefter man kan öka i multipler om 100 000 kr (om man nu inte investerar via kapitalförsäkring eller tjänstepension).

Jag började investera i Multi-Strategy för ca fyra år sedan. Jämfört med utvecklingen för OMXS30 har det under denna tidsperiod visat sig vara "fel", men det känns ändå "rätt" då jag ser det som ett komplement till andra typer av investeringar. Jag är inte ensam om denna åsikt.

Hedgeportföljen är den enda av mina portföljer som ännu inte är "full" och därmed den portfölj till vilken alla de pengar jag kan spara nu (och förmodligen under nästa 12 månader) går till.

En redovisning av mina respektive portföljer och innehav hittar ni på innehavssidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar