lördag 10 mars 2018

Utdelningsprognos 2018 och "yield on cost"

Olikt flera grannar i bloggosfären fokuserar jag inte på utdelningen när jag köper aktier (se inlägg här), men räknade ändå lite på mina kommande utdelningar häromdagen (trots att inte alla Statoils kvartalsutdelningar ännu är fastsatta, men jag gör ett försiktigt antagande om 4 x 1,75 kr under året).

Enligt min prognos kommer jag att få strax över 101 000 kr i utdelning (före skatt) under 2018. Pengar det också som det brukar heta.

Vårens utdelningar.


Över 100 000 kr i utdelningar är en liten milstolpe får jag nog tillstå. Utdelningen totalt för alla mina aktier jämfört med inköpskostnad (det som på engelska kallas "yield on cost" - som låter så mycket bättre) ligger på 3,77%.

Portföljbolaget H&M ger bra utdelning (ja, jag vet att den inte är uthållig), men min "yield on cost" ligger här på "låga" 3.91% då jag tappat ca 45% i värde sedan köp. Surt.

Lite intressant är att mina två icke-utdelande bolag (BlackPearl och Advenica) båda ligger på minus för närvarande - medan lågutdelaren Lundbergs ligger på ett ordentligt plus (73%!) sedan inköp.

Förresten, finns det något bra uttryck för "yield on cost" på svenska? "Utdelning jämfört med inköpskostnad" låter så krystat.

2 kommentarer:

  1. Grattis Egon till denna milstolpe!

    Jag hoppas du firar rejält(?)!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det kan nog tänkas bli ett litet firande när jag passerar 100 000 kr i verkligheten, dvs mot slutet av året. :-)

      Radera