fredag 6 april 2018

Att följa upp sitt kapital, sparande och investeringar: Minimum och överdrifter

Jag har en liten Excelfil - okej då, den är inte så liten - där jag varje kvartal följer upp hur mycket pengar jag har i investeringar, olika konton osv. Frugan tycker jag är lite smått galen. Detta är något jag har gjort sedan 2004 och är en trevlig liten hobby för mig.

Kapitalet har växt ordentligt under denna tid, även om det inte alltid varit en positiv utveckling.

Jag tycker att detta ger mig en bra överblick över ekonomin och att jag egentligen inte behöver följa upp oftare än just en gång i kvartalet. Detta är något jag rekommenderar alla (ja, faktiskt även de som inte är så intresserade av sin ekonomi) att göra. För mig är det (oftast) en trevlig syssla, men även då kapitalet minskat i värde, ser jag värdet (haha) i att följa upp och skriva ner mina tillgångar och skulder (inga för tillfället).

Detta står dock något i kontrast till mitt övriga beteende där just intresset spelar stor roll: Jag ägnar mycket tid till att läsa andra bloggar, fascineras över andras aktiva handlande (något jag själv lärt mig den hårda - läs förlustfyllda vägen - att undvika), spartips och strategier. Detta finner jag mycket intressant. Jag läser också ofta på olika forum, t ex Bogleheads och Mr Money Mustache om ekonomisk frihet och att pensionera sig tidigt ("FIRE" i engelsk förkortning).

Dessutom loggar jag nästan dagligen in på min depå och kollar utvecklingen.

Detta tar tid och ibland funderar jag på om detta nästan är att likna vid ett sjukligt beroende och beteende. Jag har tidigare på denna blogg beskrivit när jag förbjudit mig själv från att logga in på min depå under en månad och även om det tog emot och frestelsen att logga in ofta var stor, kändes det trots allt bra och gav tid till annat mer produktivt och hälsosamt.

Summa summarum ska jag framöver försöka att minska mitt beroende av att logga in på depån och aviserar därför återigen ett inloggningsstopp under april månad samt att jag begränsar surfandet på olika ekonomibloggar till max en timme per dag.

Hur (ofta) följer ni upp era finanser och hur ser ert läsande av bloggar etc. ut? Känner ni ibland att det går till överdrift?


15 kommentarer:

  1. Så kloka ord! Denna "hobby" som vi ägnar oss åt har en tendens att ta över lite för mycket ibland. Jag har stundtals haft svårt att särskilja mellan livet på och utanför börsen. Att komma på sig själv med att vara beroende av att ständigt titta till sina innehav är en varningssignal som jag själv tog till mig. Jag har gjort precis som du och medvetet avstått från att ens gå in på (i mitt fall) Avanza. Jag känner mig mer trygg nu med att det inte händer så mycket som skulle kunna påverka mitt övriga liv och det som verkligen är viktigt i livet. Det kan gå många dagar utan att jag måste logga in fast jag hade nog inte klarat en månad men det kanske beror på den månantliga överföringen som ska placeras.
    Återfall i gamla vanor är ett aber och jag vet inte riktigt hur man ska krångla sig ur detta beroende även om det går lättare ju längre man hållit på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar. Det är inte helt lätt detta, men jag satsar (igen) på en månad utan att titta till depån. Abstinensen är dock stor och jag tittar dagligen till index.

      Radera
  2. Tjena Egon.

    Varje gång - vilket är varje dag - jag går in och tittar till Atlas Investo gör jag reflektioner. Är jag väl balanserad? Håller min plan? Finns det alternativa vägar att gå? Eller är det plötsligt bättre köpläge i något av innehaven som gör att rutten delvis borde räknas om? Som jag ser det är det viktigt med fokus här i livet. Genom att gå in relativt ofta göder jag min passion och de facto min motivation för att bygga det kapital som kommer ge framtida avkastning - min pengamaskin! Jag tror att driv är något vi skapar genom vår förmåga att fokusera. Tänk så många ungdomar (och vuxna) som hade mått bättre av att ha något vettigt att lägga sin energi på. En pengamaskin för att skapa större ekonomisk frihet är i mina ögon en god sak att lägga mycket av sin tankeverksamhet på. Ju mindre intresse och fokus jag ger min pengamaskin desto större KAN risken vara att jag en dag tappar mitt fokus och börjar välja bort eller glömmer min gyllene plan...hemska tanke!!

    Och bloggar är också något vettigt att lägga tankeverksamhet på. Precis som alla podcasts, nättidningar och böcker i ämnet. Allt som gynnar eller inspirerar den privatekonomiska resan är bara till godo och inget som kan överkonsumeras - tror i alla fall jag. Dessutom ger det ofta underlag för intressanta och spännande samtalsämnen (som nu här på din blogg) och över middagsbordet eller ett glas rött!

    Keep up the good work Egon:)

    Mvh,

    Atlas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Atlas!

      Jodå, att intresset på ett sätt är "sunt" håller jag med om, men jag känner att det kan gå till överdrift. I mitt tidigare liv handlade jag ofta på känsla och baserat på rubriker. Numera köper jag endast en gång i kvartalet (förutom automatiserat månadssparande), vilket för mig var en stor omställning. Hittills har detta gått bra, men endast över tid kan detta utvärderas ordentligt.

      Handel I warrant och optioner har också lagts ner. Ibland var detta lyckosamt, men över tid tyvärr inte.

      Jag avundas de som lyckas hålla hör parkvot, automatiserat sparande i breda indexfonder och som obalanserad 1-2 gånger per år. Där är jag inte ännu, men någorlunda på väg med mitt lyckade grepp att endast köpa aktier en gång per kvartal.

      Tack för kommentar och jag vet via din blogg att du har intressen även utanför det ekonomiska, vilket är mycket viktigt.

      Radera
  3. Varje fredag sätter jag mig ner och undersöker hur det gått i veckan (exakt plus/minus noll den här veckan tydligen). Oftare än så och det blir bara en massa jobb och brus i datat. Ska man inte agera på svängningar så finns det ingen poäng att kolla varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel. Sant. Om du dessutom gör det efter börsens stängning får du pluspoäng - inga spontana köp/sälj!

      Jag önskar att jag hade din disciplin - men icke! - så det blir en vit månad för mig.

      Tack för att du läser och t o m kommenterar!

      Radera
  4. En gång i kvartalet då jag inte för logg över värdet på portföljen utan över hur företagen utvecklas. Så jag behöver kvartalsrapporter för att kunna se hur egetkapital och vinst utvecklas i mitt konsoliderade bolag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En lagom frekvens tycker jag. Jag antar dock att de individuella företagen följer upp en del av de ekonomiska aspekterna mer frekvent än så.

      Radera
  5. Håller helt med dig - det tjänar ingenting till att hålla på, särskilt om man inte valt en aktiv strategi. Jag blev mycket inspirerad nu - ska ge mig själv tittförbud fram till nästa lön. Kanske kan jag hålla det så - på lönefrekvensnivå? Gällande totalstatus ink PPM etc gör jag en sammanställning varje halvår (ink uppdatering värde boende), men just det här okynnesgluttandet på Avanza, vilken skitvana. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till med att avhålla dig! Det är som med så mycket annat - svårast i början.

      Tack för din fantastiska blogg, vilken jag läser med glädje. Också tack för kommentar.

      Radera
  6. ÅÅh, vad jag känner igen mig :) Senaste inlägget som jag skrev handlade om detta (hur jag försöker förutse avkastning) Men jag vet inte om detta är konstruktivt. Det blir bara teoretiska räkneexempel av allt detta. Vad som helst kan hända under kommande åren: att man blir varslad, landar ett ännu bättre jobb, blir sjuk mm.

    Jag och Procentpanik brukar skriva till varandra. Och vi har vid mer än ett tillfälle varit överens om hur den desperata besattheten av kapitalet totalt tar överhanden. Under gårdagen sträckte jag ut handen för att få hjälp med mitt räkneexempel på min sida. Eftersom jag har en bakgrund inom "Konst och Humaniora" så ingick inte mycket matte.

    Tack för en underbar blogg!

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du läser och kommenterar.

      Jag själv har mål kring på hur jag sparar/investerar. Detta kan jag kontrollera. Hur aktier och börsen går kan jag inte kontrollera, men jag följer givetvis upp utveckling och värde enligt mitt inlägg. Teoretiska beräkningar kring värdeutveckling har jag slutat med.

      Mvh

      Egon

      Radera
  7. Tack för inlägget på min sida: roligt att höra din kommentar, detta kommer jag att ha massor av nytta av framöver. Min portfölj kommer att ta fart ordentligt detta år verkar det som. Jag är tacksam för all din hjälp Egon.

    MVH VÄL

    SvaraRadera
  8. Egon, vad har du för typsnitt på din sida. Jag korrigerar mina texter och klistrar in dessa från Word "Tahoma". Detta för att radbrytningar inte skall gå bananas :)

    Riktigt snyggt typsnitt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej VÄL! Jag är så fantasilös att jag använder Bloggers standardteckensnitt. Om jag förstår det rätt är detta Times New Roman.

      Radera