lördag 16 februari 2019

Brexit? Tveksamt. - Del 2

För över 2,5 år sedan skrev jag ett inlägg där jag ställde mig skeptisk till att det verkligen kommer att bli en "riktig" Brexit.

Fram till för några månader sedan var jag helt övertygad om att det trots alla turer fram och tillbaka inte kommer att bli någon "riktig" Brexit den sista mars. Idag är jag mindre säker, men jag tror nog ändå att vi innan den sista mars kommer att se det brittiska parlamentet ta tag i frågan och se till att det åtminstone inte blir någon "hard Brexit" (dvs lämna EU utan något avtal). Att den nuvarande regeringen skulle lycka lösa frågan ter sig i mina ögon ganska osannolikt.

Jag pratade med en engelsk kollega häromdagen och även om urvalet är något begränsat hävdade han att han tillsammans med sina vänner inte ens skulle anförtro sina politiker med att en arrangera "a pissup in a brewery". Engelsk humor!

Även om det är sex veckor kvar till den deadline britterna själva valt, så har en del företag och banker redan valt att flytta sina verksamheter och de kommer nog aldrig tillbaka.

En intressant detalj är att företag som beställt varor från utlandet med leverans efter den sista mars idag inte kan vara säkra på vilken tullavgift de ska betala för dessa. Det är med andra ord lite svårt att planera.

Jag tror fortsatt inte på att man verkligen kommer att lämna EU "på riktigt" den siste mars. Hur svenska företag med verksamt i Storbritannien (t ex Handelsbanken) verkligen kommer att påverkas återstår att se. Några stora uppsidor på kort sikt ser jag tyvärr inte.

Det lär bli intressanta veckor framöver.

4 kommentarer:

  1. Förstod det som att SHB kommer driva sin brittiska verksamhet i eget (dotter-)bolag. De borde väl därför inte påverkas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och nej skulle jag nog säga. Alla bolag i Storbritannien kommer att påverkas på ett eller annat sätt. De flesta negativt en del positivt. För ekonomin som helhet beror det på vad man slutligen kommer överens om (eller inte), men uppsidan är begränsad i mina ögon. (Ja, jag tror på det här med "project Fear".)

      Tack för att du läser och kommenterar.

      Radera
  2. De kommer aldrig att lämna EU helt, utan i bästa/värsta fall blir det något åt det som Norge har (även om alla säger att det inte kommer att hända). EU vet vikten av att ha kvar UK och många i UK har, sedan dagen efter den ödesdigra omröstningen, insett att de nog hellre vill vara kvar än det/de alternativ som nu blivit dem synliga.

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror likt dig. Just nu har det hela sex veckor på sig att se till att få mer tid på sig för att förhandla fram något åt det hållet du anger.

      Radera